Jak zweryfikować tożsamość reklamodawcy w Google Ads?

Trudno sobie wyobrazić w obecnych czasach skuteczny marketing firmy bez podjęcia działań reklamowych w Internecie. Dają one możliwość dotarcia do znacznie szerszej grupy odbiorców, których można przy tym niezwykle precyzyjnie dopasować do potrzeb branży oraz wielkości czy lokalizacji prowadzonego biznesu. System reklamowy Google Ads daje naprawdę wiele opcji. Warto z nich korzystać, aby widoczność firmy w sieci była jeszcze większa i przynosiła określone skutki w postaci zwiększonej liczby dokonywanych transakcji przekładających się na zyski. Wszystkie badania pokazują przy tym, że znaczenie reklamy internetowej stale będzie wzrastać, podobnie zresztą jak i jej skuteczność. Stanie się ona wręcz koniecznością, aby zapewnić firmie konkurencyjność oraz możliwość dalszego rozwoju. Oczywiście, by w pełni wykorzystać potencjał systemu Google Ads, trzeba spełnić określone wymagania. Wśród tych ważniejszych znajduje się weryfikacja tożsamości reklamodawcy. Dlaczego należy ją przeprowadzić i jak to zrobić? Zapraszamy do lektury.

W jakim celu przeprowadza się weryfikację tożsamości reklamodawcy?

Firma Google LLC dokłada wszelkich starań, aby podnosić jakość oferowanych przez siebie usług. Pozytywne doświadczenia użytkownika w sieci są coraz istotniejsze. Równie ważne jest jednak możliwie wysokie bezpieczeństwo. Właśnie w takim celu wprowadzono w 2018 r. wymóg podawania szczegółowych danych osobowych dla reklamodawców politycznych. Oficjalną informację o potencjalnej konieczności weryfikowania każdego użytkownika systemu Google Ads ogłoszono natomiast w kwietniu 2020 r. Bezpieczeństwo użytkowników sieci jest tu celem nadrzędnym tego procesu. Ma on bowiem za zadanie możliwie maksymalne ograniczenie liczby nieuczciwych praktyk oraz oszustw w Internecie. Weryfikacja tożsamości w sposób znaczący utrudnia podszywanie się pod innych użytkowników sieci. Jednocześnie procedura zwiększa zaufanie do konkretnych reklamodawców. Kiedy zostaną oni pozytywnie zweryfikowani, korzystanie z oferowanych przez nich usług lub produktów daje po prostu większą gwarancję bezpieczeństwa. Całość jest tu oczywiście na, wszystko można sprawdzić – zarówno informację o nadawcy reklam, jak również o kraju ich pochodzenia. Istnieje też łatwy sposób, aby uzyskać dostęp do wcześniej publikowanych w sieci przekazów marketingowych i produktów przez dany podmiot, a nawet zablokować wyświetlanie tym wskazanym przez odbiorcę. W tym celu w Moim Centrum Reklam należy wybrać opcję „Zobacz więcej reklam wyświetlanych przez tego reklamodawcę w Google”. Reasumując, aby uzyskać potwierdzenie, że reklamodawca jest wiarygodny, Google ma prawo poprosić o potwierdzenie jego tożsamości. I nie ma w tym absolutnie nic złego czy podejrzanego. To procedura standardowa, a sam proces został ujednolicony dla różnych działalności biznesowych. Konieczność podawania szczegółowych danych osobowych budzi jednak niepokój wielu reklamodawców chcących korzystać z systemu Google Ads i profitów, jakie to przynosi. Obawy w tym przypadku są niepotrzebne. Google to niewątpliwie firma, której zależy na bezpieczeństwie w sieci i tyczy to się również danych osobowych.

W jaki sposób przygotować się do rozpoczęcia procesu weryfikacji?

Weryfikacja tożsamości w systemie Google Ads nie jest trudnym zadaniem. Większość osób jest w stanie poradzić sobie z tym samodzielnie. Nie powinno to też zająć dużo czasu, ale na wszelki wypadek lepiej zarezerwować go nieco więcej na tę czynność. Nadmierny pośpiech zwiększa bowiem ryzyko ewentualnej pomyłki. Oczywiście odpowiednie przygotowanie się do weryfikacji, jest w stanie znacząco przyspieszyć realizację tej procedury. Dlatego warto z odpowiednim wyprzedzeniem zatroszczyć się o potrzebne informacje oraz dokumenty i mieć je na podorędziu. W zależności od kraju, gdzie prowadzi się biznes oraz rodzaju działalności, dokumenty mogą się różnić. Typowymi dokumentami niezbędnymi do weryfikacji reklamodawcy w Google Ads są:

  • Dokument rejestracyjny działalności gospodarczej – W Polsce możliwości są tu dwie: odpis z KRS (Krajowego Rejestru Sądowego) albo odpis z CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Pewnym ułatwieniem jest to, że system Google Ads akceptuje wersje wspomnianych dokumentów bezpośrednio pobrane z serwisów internetowych w formacie pdf.
  • Fotografia lub skan dokumentu potwierdzającego tożsamość ze zdjęciem wystawionego przez organ państwowy w jednym z krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego – należy je wykonać zarówno od frontu, jak i z tyłu. Akceptowany jest format jpg. i png. Co istotne, system Google Ads pozwala przesłać tylko jeden załącznik. W związku z tym wszystkie kopie elektroniczne (np. obie strony dowodu osobistego) trzeba umieścić w jednym pliku.
  • Informacje dotyczące firmy lub organizacji – tego typu dane należy wpisywać w konkretne rubryki. Będą to m.in.: dokładna nazwa i adres firmy z kodem pocztowym.

Niektóre dokumenty mogą zależeć od specyfiki prowadzonej działalności oraz opcji zaznaczanych w formularzu. Przykładowo w sytuacji, gdy firma współpracuje ze specjalistyczną agencją SEO i marketingu internetowego, to konieczny będzie potwierdzający to dokument. Weryfikacja tożsamości może też w niektórych przypadkach wymagać dodatkowych informacji, o czym obsługa Google poinformuje za pośrednictwem wiadomości przesłanej na skrzynkę elektroniczną.

Jak zweryfikować swoją tożsamość w Google Ads krok po kroku

Do poddania się weryfikacji tożsamości zobligowani są reklamodawcy, którzy otrzymają na skrzynkę elektroniczną informację potwierdzającą ten obowiązek. Powiadomienie zawierające instrukcje oraz informację o konieczności czynności weryfikacyjnych pojawi się wtedy również na koncie. Google poprosi o wypełnienie konkretnego formularza przez administratora. Proces weryfikacji konta Google Ads można podzielić na następujące etapy:

  1. Na Twój adres e-mail przesłane zostaje powiadomienie od Google informujące o konieczności weryfikacji tożsamości osoby fizycznej lub firmy. Szczegółowe instrukcje znajdują się również na koncie Google Ads.
  2. Wejdź na swoje konto w systemie reklamowym Google Ads.
  3. Przejdź do panelu „Narzędzia i ustawienia”, a następnie wybierz profil „Płatności”. Kliknij następnie w „Weryfikacja reklamodawcy”. Edytuj informacje – muszą być one identyczne, jak w wymaganych dokumentach. Ewentualny brak możliwości edycji należy zgłosić do supportu Google w celu rozwiązania tego problemu.
  4. Formularz zawiera 29 zadań, 19 z nich jest obowiązkowych do wykonania. Zadania są różnego typu: zaznacz odpowiednią opcję, wypełnij dane, uzupełnij informacje, załącz dokument. Formularz dla celów porządkowych podzielono na 5 części:
    • Informacje o reklamodawcy,
    • Informacje o Twojej firmie,
    • Informacje o modelu biznesowym i partnerach biznesowych reklamodawcy,
    • Pytania dotyczące treści reklam,
    • Pytania dodatkowe.

    Zobacz, jak wygląda formularz weryfikacji firmy w Google Ads

  5. Upewnij się, że wszystkie wykonane zadania nie zawierają błędów.
  6. Kliknij przycisk „Prześlij” w sytuacji, kiedy wypełnianie formularza uznasz za zakończone.
  7. W ciągu kilku dni na skrzynkę e-mail powinna przyjść kolejna wiadomość od Google, tym razem z informacją o stanie weryfikacji tożsamości. Zdarza się, choć raczej to rzadkość, że reklamodawca jest proszony o dodatkowe dane na temat własnego biznesu.
  8. Pozytywne przejście weryfikacji kończy proces. Wszelkie informacje o firmie oraz płatniku będzie można odtąd sprawdzić w komunikacie, który występuje przy każdej reklamie.

W jaki sposób można sprawdzić stan weryfikacji reklamodawcy w Google Ads?

Informacje, jakie zostały wprowadzone w system reklamowy, są oczywiście aktualizowane przez Google, jednak trzeba uzbroić się w cierpliwość. Zwykle sprawdzanie wniosku i dokumentów zajmuje Google 5-7 dni roboczych. Po tym czasie warto upewnić się, czy wszystko przebiegło należycie:

  1. Stan weryfikacji tożsamości w Google można ustalić, logując się na własne konto.
  2. Następnie trzeba przejść do centrum płatności Google Ads w sekcji „Narzędzia i ustawienia”.
  3. Tam z kolei należy wcisnąć „Weryfikacja reklamodawcy”. Można w tym miejscu znaleźć dane i najważniejsze informacje dotyczące organizacji – nazwę firmy oraz osobę kontaktową.

Inna zupełnie kwestia, to sprawdzenie, czy inny reklamodawca oferujący swoje usługi i produkty w sieci został pozytywnie zweryfikowany. Tę czynność można wykonać już na etapie pojawienia się wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Na początek należy kliknąć w strzałkę w dół, która znajduje się przy adresie URL. Dane konkretnego podmiotu gospodarczego będą widoczne w sekcji „O tym reklamodawcy” z Mojego Centrum Reklam. Pojawią się tam informacje o ewentualnym pozytywnym przejściu weryfikacji. Odbiorcy reklam będą mogli sprawdzić, bardziej szczegółowe dane. Do momentu wprowadzonych zmian dostęp do nich był znacznie bardziej ograniczony. Obecnie można natomiast sprawdzić, kto płaci za reklamy i kogo te reklamy faktycznie reprezentują, włącznie z krajem pochodzenia.

Zaniechanie weryfikacji konta Google Ads a konsekwencje

Osoba, która zamierza korzystać z systemu Google Ads, ma 30 dni, aby odpowiedzieć na pytania w sekcji „Informacje o Twojej firmie”. Nie warto z tym zwlekać, aby później obowiązek ten nam nie umknął. Po uzupełnieniu danych firmowych w okresie wskazanym przez Ujednolicony Program weryfikacji reklamodawców Google Ads, reklamodawca otrzymuje kolejne 30 dni na przeprowadzenie procesu weryfikacji tożsamości lub/i działalności biznesowej. Niedokończenie weryfikacji, całkowite jej zaniechanie lub przekroczenie terminu powoduje określone konsekwencje. Konto Google Ads zostanie tymczasowo zablokowane. Oznacza to, że działania marketingowe nie mogą być realizowane za jego pośrednictwem i trzeba je wstrzymać do momentu odzyskania dostępu. To sytuacja niezwykle niekorzystna dla działalności biznesowej. Na szczęście, jeżeli z jakiegoś z wymienionych wyżej powodów do niej dojdzie, możliwe jest przywrócenie dostępu do konta. Należy w tym celu uzupełnić brakujące informacje lub/i odesłać skan wymaganych dokumentów.

Zasady weryfikacji dla branż i działalności szczególnych

W niektórych branżach i działalnościach, takich jak polityka, ochrona zdrowia oraz hazard, obowiązują szczególne zasady weryfikacji tożsamości reklamodawców w Google Ads. Wynika to ze specyfiki oraz znaczenia dla społeczeństwa przekazów marketingowych dotyczących wspomnianych dziedzin. W przypadku polityki mowa jest tu przede wszystkim o reklamach wyborczych, a w odniesieniu do ochrony zdrowia o medykamentach. Znaczenie ma też obowiązujące prawo. Trzeba bowiem pamiętać, że hazard, polityka i lekarstwa mogą podlegać innym zasadom reklamowym w zależności od przepisów obowiązujących na terytorium danego państwa. Google respektuje krajowe ustawodawstwo, więc system reklamowy także je uwzględnia, aby nie było ryzyka konfliktu prawnego. Konkretne wymogi dla reklamodawców są więc zależne od państwa, na którego terytorium ma być ewentualnie emitowany przekaz reklamowy. W Unii Europejskiej często oprócz potwierdzenia nazwy i adresu firmy muszą też udowodnić funkcjonowanie w granicach kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) wystawione przez organ państwowy – w wielu przypadkach wystarczy odpis z KRS czy CEIDG.

Polityka

Prawo w zakresie reklam politycznych jest w różnych rejonach świata odmienne. W związku z tym firma Google także dostosowuje się do przepisów wewnętrznych. Emisja reklamy wyborczej jest możliwa wyłącznie w wybranych regionach. Weryfikacja oraz przedstawienie informacji o płatniku za każdym razem są tu obowiązkowe. Sam sposób weryfikacji może być jednak odmienny. To znowu zależy od regionu czy państwa. Polska podlega tu pod prawodawstwo Unii Europejskiej. Potwierdzić należy w tym przypadku obywatelstwo albo prowadzenie działalności w obszarze UE lub państwie członkowskim. Organizacje mają też obowiązek zaświadczenia o funkcjonowaniu zgodnie z prawem, które obowiązuje w danym kraju. Każde fałszerstwo danych czy naruszenie zasad to duże ryzyko. W momencie wykrycia spowoduje cofnięcie weryfikacji, a w poważniejszych sprawach całkowite zawieszenie konta Google Ads.

Medykamenty

Reklamy lekarstw w systemie Google Ads mogą dotyczyć wyłącznie państw, na terenie których jest to proceder dozwolony prawnie. Nawet w takim przypadku reklamodawca musi zostać wcześniej zweryfikowany. Polskie prawo dopuszcza reklamę leków w Internecie, ale pod warunkiem, że dotyczy ona medykamentów, które można kupić bez recepty. Są jednak też inne obostrzenia. Reklama nie może zawierać żadnych treści, które kierowane byłyby do osób niepełnoletnich. Zakazane jest również stosowanie porównań odnośnie efektów przed i po zażyciu medykamentu. W przypadku reklam aptek internetowych, są one możliwe, ale wyłącznie jeżeli funkcjonują na terenie państw, gdzie prawo dopuszcza taki przekaz marketingowy. Trzeba to też wcześniej potwierdzić stosownym certyfikatem. Naruszenie lub złamanie zasad Google spowoduje określone konsekwencje. Może to być odrzucenie reklamy lub jej części albo zablokowanie konta w systemie.

Hazard

Zgodnie z obowiązującym na terytorium Polski prawem, reklama hazardu pozostaje mocno obwarowana i jest tu niewiele wyjątków. Dotyczy to także reklamy w Internecie oraz informacji o hazardzie odpowiedzialnym. W niektórych państwach tego typu przekaz marketingowy jest jednak bardziej dopuszczalny. Google wymaga w takim wypadku dodatkowych dokumentów. Reklamodawca musi więc uzyskać odpowiedni certyfikat, a następnie skierować reklamę zawężoną do państwa, w którym ustawodawstwo wewnętrzne zezwala na promocję hazardu.

Dlaczego warto być zweryfikowanym reklamodawcą w Google Ads?

Weryfikacja tożsamości sprzyja większej przejrzystości systemu reklamowego Google Ads, ale też reklam w Internecie. To wpływa korzystnie na bezpieczeństwo użytkowników, ale również na zaufanie dla pozytywnie zweryfikowanych reklamodawców. Działania marketingowe są więc także dzięki temu skuteczniejsze. Aby korzystać w pełni z systemu Google Ads, weryfikacja tożsamości jest koniecznością. Niektórzy reklamodawcy wciąż nie są chętni do podawania swoich danych osobowych w obawie o ich bezpieczeństwo. W rzeczywistości wymóg ten ma podnosić jednak bezpieczeństwo ich, a także odbiorców przekazu marketingowego. To procedura, która przynosi korzyści wszystkim uczestnikom rynku reklamowego w sieci. Dlatego jeżeli Google chce sprawdzić Twoją tożsamość i poprosi o skan dokumentu ze zdjęciem, nie masz powodu do obaw. Nie zwlekaj i stań się częścią bezpiecznej i zweryfikowanej przestrzeni reklamowej w Internecie.