Pogłębiony wgląd i zrozumienie statystyk jest kluczem do przeprowadzenia kampanii, która zakończy się sukcesem. Odpowiednia wiedza przyczynia się do podejmowania bardziej świadomych decyzji. Wraz z premierą Google Analytics 4, która miała miejsce cztery lata temu, świat ujrzało ulepszone narzędzie oferujące zupełnie nowe możliwości. Przystosowano system do zmieniających się realiów. Platforma stale musi jednak adaptować się do potrzeb użytkowników. Dlatego też warto przyjrzeć się nowym, kluczowym funkcjom, które pozwolą na podejmowanie jeszcze lepszych, bardziej świadomych biznesowych decyzji.
Koniec Universal Analytics, czas na Google Analytics 4
Po ponad dekadzie od swojej premiery Universal Analytics ustąpiło miejsca na rzecz GA4. 1 lipca 2024 roku UA przestało zbierać jakiekolwiek dane dotyczące ruchu na stronach, a Google zaczął wykasowywać dane swoich użytkowników. Już w 2020 roku umożliwiono klientom przeniesienie się na nową platformę, wraz ze wszystkimi potrzebnymi danymi analitycznymi. Czy było to potrzebne? GA4 znacznie lepiej dopasowuje się do realiów panujących we współczesnym internecie. Sieć w 2005 roku wymagała od oprogramowania znacznie mniej, niż potrzebne jest teraz. Wraz z końcem wsparcia dla zbierania danych, przestały działać także aplikacje oparte na API UA. To wszystko w imię lepszego jutra, gdyż Google Analytics 4 oferuje funkcje, których w starszym systemie na próżno było szukać.
Proste i zrozumiałe statystyki na wyciągnięcie ręki
Google Analytics 4 dostarcza informacje, które ważne są dla całego przebiegu kampanii. Dodatkowo przewiduje zachowania konsumentów i tworzy nowe ścieżki prowadzące do spełnienia przewidywanego celu. Modelowanie behawioralne w połączeniu z dużą ilością danych pozwala na dogłębną analizę każdego etapu procesu. Wszystko to wspierane jest przez Google AI. W najbliższej przyszłości sztuczna inteligencja stanie się personalnym asystentem, który wytłumaczy niespodziewane zjawiska w czasie trwania kampanii marketingowej. Z użyciem SI, skoki i spadki w wykresach analizowane będą pod kątem wielu wskaźników, w celu dostarczenia kompleksowego oraz zrozumiałego podsumowania.
Lepsze zrozumienie wyników z zewnątrz
Google Analytics 4 pozwala na dokładny wgląd w całą ścieżkę zakupową przebytą przez konsumenta. Dzisiejsza mnogość kanałów i urządzeń stwarza więcej punktów styczności niż kiedykolwiek wcześniej. GA4 wspomaga odczytanie ścieżki w lejku sprzedażowym i skuteczności kampanii na różnych poziomach. W najbliższej przyszłości wprowadzone zostanie także nowe rozwiązanie, które przyczyni się do tego, aby zrozumienie całego procesu marketingowego było jeszcze łatwiejsze. Dodatkowo system ułatwi zbieranie danych z zewnętrznych źródeł dzięki ulepszeniu importu danych. Łącząc konta reklamowe z innych platform bezpośrednio z Analytics, w raporcie skuteczności pojawią się także zewnętrzne dane wraz ze wskaźnikami takimi jak „koszt reklam”, „kliknięcia reklam” i „wyświetlenia reklam”.
Planowanie i budżetowanie
Platforma już teraz dostarcza dużo cennych informacji dotyczących skuteczności kampanii na różnych kanałach, a wkrótce umożliwi jeszcze lepsze wykorzystanie tych danych z pomocą sztucznej inteligencji. Opcja ta dostępna będzie początkowo w wersji beta. Aby ułatwić optymalizację działań marketingowych i podejmowanie trafnych decyzji dotyczących budżetu, GA4 udostępni funkcję budżetowania na wielu kanałach. Będzie ona obejmować raporty z prognozami, które pozwolą śledzić tempo realizacji kampanii oraz przewidywaną skuteczność w odniesieniu do założonych celów. To narzędzie pomoże marketerom lepiej planować i zarządzać budżetem.
Stworzony, aby sprostać wyzwaniom
Aby sprostać wyzwaniom związanym ze zmianami w przepisach dotyczących prywatności, Google Analytics 4 ulepsza opcje związane z konwersją. Nowe możliwości pozwalają na pełniejsze zrozumienie, w jaki sposób działania marketingowe pomagają w realizacji określonych celów. GA4 ułatwia również zarządzanie zgodami użytkowników, które obejmują przetwarzanie danych. Tryb zgody pozwala dostosować sposób zbierania danych w oparciu o preferencje użytkowników. Dzięki temu firmy mogą działać zgodnie z przepisami o ochronie prywatności, a jednocześnie nadal korzystać z zaawansowanych funkcji analitycznych napędzanych przez sztuczną inteligencję. Takie rozwiązanie pozwala na:
- Lepsze zrozumienie ścieżki klienta: Dzięki ulepszonym opcjom związanym z konwersją i trybowi zgody, marketerzy mogą lepiej zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z ich marką na różnych etapach ścieżki zakupowej.
- Optymalizacje: Sztuczna inteligencja za pomocą danych z Google Analytics 4 pozwala zidentyfikować najbardziej efektywne kampanie i kanały reklamowe, co przyczynia się do lepszego wykorzystania budżetu.
- Zgodność z przepisami: Tryb zgody ułatwia przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony prywatności, co jest kluczowe dla budowania zaufania klientów.
Google Analytics 4 to narzędzie, które stale się rozwija, aby zadowolić każdego klienta. Platforma zyskuje coraz więcej funkcji dostosowanych do ewoluujących realiów cyfrowej rzeczywistości. Obecność AI w znacznym stopniu zmienia marketing, a Google proponuje rozwiązania, które pomagają w polepszeniu sytuacji przedsiębiorców. Potencjał tkwiący w danych pozwala na podejmowanie lepszych, bardziej przemyślanych decyzji biznesowych zwiększając przy tym efektywność działań marketingowych.