Kampania Google Discovery Ads – dlaczego warto?

Wychodząc naprzeciw swoim użytkownikom, Google oferuje kilka rodzajów i sposobów publikacji komunikatów marketingowych za pośrednictwem ich systemu. Gigant z Mountain View jest liderem na rynku w wielu dziedzinach, a ogromna liczba użytkowników korzystających z ich usług czyni to środowisko jeszcze bardziej atrakcyjnym dla reklamodawców. W 2020 roku w Google Ads pojawił się nowy rodzaj kampanii o nazwie „Discovery”. Co kryje się za tą nazwą? Czy warto w nią inwestować? Jak to działa?

Kampania Google Discovery Ads – czym jest?

Ten stosunkowo nowy format reklamowania produktów i usług swoimi korzeniami sięga już do 2018 roku, gdy po raz pierwszy pokazano światu Google Feed. Prezentował on zbiór relewantnych dla użytkownika artykułów, informacji oraz różnego rodzaju treści dobieranych na podstawie zachowania internauty w sieci. Z pomocą sztucznej inteligencji, algorytmy Google dobierały materiały dopasowane do gustu czytelnika, przez co znacznie zwiększyło się prawdopodobieństwo kliknięcia. Przedstawiciele firmy z Doliny Krzemowej postanowili rozwijać dalej tę funkcję, co dało początek usłudze dziś znanej pod nazwą „Discover” – stąd wzięła się także nazwa kampanii, która pojawi się w przyszłości. Działa ona na podobnej zasadzie co swój pierwowzór. Wraz z jej rozwojem, Google postanowiło stworzyć nowy sposób na reklamowanie produktów i usług, który łączy w sobie wyżej wspomnianą zakładkę, serwis YouTube oraz pocztę Gmail. Reklamy Discovery Ads oparte są na zaawansowanych algorytmach uczenia maszynowego, które pozwalają na precyzyjne targetowanie treści reklamowych na podstawie wcześniejszych działań, zainteresowań czy preferencji użytkowników. Dzięki swojej technologicznej innowacyjności treści marketingowe mają na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta jeszcze zanim rozpocznie on aktywne poszukiwanie produktów czy usług w wyszukiwarce. W jaki sposób wyświetlają się te reklamy?

  • Google Discover – treści dostosowane do zainteresowań i preferencji użytkowników pojawiają się na stronie głównej usługi (szczególnie na urządzeniach mobilnych). Reklamy są natywne, co oznacza, że wkomponowano je pomiędzy treści niemarketingowe w taki sposób, aby wzbudzić wrażenie spójności między wszystkimi materiałami.
  • Gmail – w przypadku reklamy na poczcie internetowej, przekazy pojawiają się w kartach „Oferty” oraz „Społeczności”. Owe komunikaty marketingowe przypominają swoim wyglądem standardowe nieprzeczytane e-maile, co sprawia, że są one bardziej interaktywne i angażujące.
  • YouTube – reklamy wyświetlają się tutaj jako część składowa serwisu. Prezentowane one są w formie przypominającej zwykłe treści znajdujące się na stronie głównej YouTube oraz w sekcji „co jeszcze warto obejrzeć”.

Zalety discovery w Google Ads

Kampanie Discovery Ads niosą za sobą szereg zalet, które podkreślają ogólną efektywność tego sposobu komunikacji marketingowej. Z czego wynika ich sukces?

  • Szeroki zasięg – potencjał na dotarcie do ogromnej rzeszy odbiorców korzystających ze wszystkich usług oferowanych przez Google jest bardzo duży. System umożliwia wejście w interakcję z nawet 3 miliardami użytkowników miesięcznie. Możliwość upublicznienia swoich treści marketingowych na YouTube, a co za tym idzie także na YouTube Shorts generującym średnio 50 milionów odsłon dziennie, jest genialną okazją na zwiększenie rozpoznawalności swojej marki.
  • Precyzyjne targetowanie – Discovery Ads wykorzystuje algorytmy opracowane z pomocą sztucznej inteligencji, aby spersonalizować treści reklamowe pod preferencje użytkowników. Pozwala to na dotarcie do odbiorców, którzy są bardziej skłonni do interakcji z reklamą, co może prowadzić do wyższych wskaźników konwersji.
  • Atrakcyjność wizualna – Discovery w Google Ads pozwala na dostosowanie formatu reklamy, co umożliwia prezentowanie swoich produktów i usług w bardziej wizualny sposób, zwiększając zainteresowanie i zaangażowanie odbiorców.
  • Optymalizacja budżetu – owy rodzaj kampanii pozwala na automatyzację budżetu, co pomaga w lepszym zarządzaniu kosztami. Google Ads mechanicznie dostosowuje stawki, aby uzyskać jak najlepsze wyniki przy zachowaniu założonego kosztorysu.

Kampanie generujące popyt w Google Ads świetnie sprawdzają się w przypadku, gdy celem jest duża liczba konwersji. Dodatkowo pomagają również w promowaniu wizerunku swojej marki. Dzięki reklamom, które są jakościowe oraz angażujące, potencjalni klienci znacznie przychylniej będą spoglądać na naszą firmę.

Reklamy statyczne i karuzele – formaty kampanii Discovery Ads

Discovery pozwala na stworzenie odmiennych formatów reklam Google. Pierwszy wariant to treści statyczne – pojedyncze obrazy lub grafiki wyświetlane użytkownikom na wszystkich możliwych kanałach Google, czyli w karcie Discover, poczcie Gmail oraz serwisie YouTube. To najprostszy, ale zarazem bardzo efektywny format reklamowy, który prezentuje jedno, kluczowe przesłanie wypływające z przekazu marketingowego. Co do zasady są one łatwiejsze w przygotowaniu, co pozwala na szybkie wprowadzanie jednej kampanii w życie. W porównaniu do innych, bardziej złożonych formatów, reklamy statyczne wymagają znacznie mniejszych zasobów kreatywnych, co może wpłynąć na obniżenie kosztów.

Reklamy karuzelowe w Discovery Ads to drugi format pozwalający na prezentację kilku produktów, usług czy ofert w ramach jednego przekazu marketingowego. Internauci mogą przewijać karty z różnymi obrazami, co umożliwia zaprezentowanie większej części oferty reklamodawcy. Każdy kafelek może zawierać indywidualny obraz, tytuł, opis i link prowadzący do odpowiedniej strony docelowej. Poprzez ich przewijanie, użytkownicy angażowani są do wejścia w interakcję z przekazem marketingowym, co zwiększa szansę na kliknięcie go. Będzie to także lepsze rozwiązanie dla firm oferujących szeroki wachlarz produktów i usług. Każda karta może prezentować różne aspekty działalności, co zwiększa szansę na skuteczność kampanii Discovery. Format karuzelowy jest elastyczny i można go łatwo dostosować do swoich potrzeb reklamowych.

Reklamy wideo w kampanii generowania popytu to kolejny sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, choć tym razem poprzez zupełnie inny kanał. Treści marketingowe w formie filmów cieszą się szczególną popularnością ze względu na wykorzystanie możliwości ruchomego obrazu, który bardziej angażuje oraz wpływa na emocje potencjalnych konsumentów. Reklamy wideo świetnie sprawdzają się w budowaniu wizerunku marki, gdyż łatwo zawrzeć w nich wartości przez nią reprezentowane, czy misję, jaką ma wypełniać. W tego typu przekazach pierwsze sekundy są kluczowe. To one mają zachęcić odbiorcę do zapoznania się z treścią i kliknięcia w reklamę. Wideo powinno zawierać jasne wezwanie do działania na końcu lub w jego trakcie, aby zachęcić odbiorców do podjęcia konkretnego kroku po obejrzeniu komunikatu.

Jak wygląda tworzenie kampanii generującej popyt w Google Ads?

Proces tworzenia kampanii w panelu Google Ads nie odbiega zbyt bardzo od organizacji innych przedsięwzięć:

  1. Na swoim koncie Google Ads, w zakładce „Kampania” należy kliknąć przycisk „+” i wybrać opcję stworzenia nowej kampanii.tworzenie kampanii Google Ads
    lokalizacje kampanii
  2. Następnie, wymagane będzie określenie celu kampanii. W zależności od zamierzonych rezultatów do wyboru pozostaje kilka opcji.
    cel kampanii
  3. Pora na wybór typu kampanii.
    typ kampanii
  4. Wymagane jest także ustalenie, jakie korzyści mają płynąć z kampanii oraz dopracowanie szczegółów, takich jak lokalizacja, język, budżet dzienny na reklamę oraz strategia ustalania stawek.cel kampanii
  5. Następnie, określić należy grupę docelową, do której trafiać mają nasze treści marketingowe. Kluczowy jest wybór odpowiednich danych demograficznych oraz zainteresowań. Można skorzystać z gotowych segmentów odbiorców lub stworzyć własne, bardziej dopasowane do specyfiki działań reklamowych.grupa docelowa
    grupa docelowa
  6. Należy wybrać także format reklamy.
    format reklamy
  7. Pora na dodanie zasobów kreatywnych, takich jak nagłówki, teksty reklamowe, obrazy czy logo.zasoby kreatywne
    zasoby kreatywne
  8. Na koniec klikamy „zapisz” – i tak oto powstaje kampania Discovery.

Na co należy uważać podczas prowadzenia reklam Google Discovery? Kiedy kampania może zostać odrzucona?

Google Ads dba zarówno o swoich klientów, jak i użytkowników sieci, dlatego chce dostarczać możliwie najlepsze jakościowo materiały marketingowe, które będą wartościowe dla odbiorców. Należy więc postarać się, aby nasza reklama nie posiadała następujących cech:

  • Niska jakość materiałów marketingowych – niezależnie od platformy, na jakiej pojawi się przekaz, Google wymaga, aby wszystkie reklamowane treści były wysokiej jakości. Oznacza to, że niedopuszczalne jest, aby obraz był rozpikselowany, rozmyty czy nieczytelny. Niska jakość negatywnie wpłynie zarówno na postrzeganie marki, jak i na skuteczność kampanii Discovery.
  • Brak zgodności między treścią reklamy a zawartością strony docelowej – wszystko musi być ze sobą spójne. Wprowadzanie użytkownika w błąd może skutkować zwiększeniem się współczynnika odrzuceń, który negatywnie wpływa na wynik całej kampanii.
  • Zbyt duża ilość tekstu na grafikach – Google preferuje, aby tekst na grafikach był minimalny i nie odwracał całej uwagi. Zbytnie przesycenie może skutkować wzrostem współczynnika odrzuceń i obniżeniem efektywności kampanii.
  • Call to action (wezwanie do działania) w formie przycisku – gigant jasno zakazuje dodawania na grafikach części imitujących klikalne elementy. Takie fragmenty mogą być uznawane za manipulacje, a Google automatycznie odrzuci reklamę. Wyjątkiem są proste tekstowe wezwania do działania, które nie wprowadzają w błąd.
  • Błędne tagowanie witryny – prawidłowe śledzenie konwersji jest kluczowe dla monitorowania przebiegu kampanii discovery. Ważne, aby upewnić się, że witryny są odpowiednio otagowane, gdyż błędy w nich, bądź całkowity ich brak może skutkować nawet odrzuceniem kampanii.

Tych kilka przydatnych wskazówek pozwoli stworzyć kampanię reklamową, która będzie jakościowa i warta uwagi. Dzięki czemu zwiększy się szansa na konwersję i sukces wszystkich działań marketingowych.

Podsumowanie

Kampania Discovery w Google Ads to potężne narzędzie umożliwiające dotarcie do szerokiej grupy odbiorców na różnych platformach giganta z Mountain View. Dzięki zaawansowanym algorytmom targetowania, dużej kreatywnej dowolności oraz automatyzacji kosztów jest to efektywna forma marketingu. Warto jednak pamiętać, aby dać Discovery Ads czas na ukazanie pełni swoich możliwości. System Google potrzebuje chwili, aby odpowiednio zoptymalizować wszystkie działania, więc właściwych wyników należy spodziewać się 2-3 tygodnie po starcie. Ważne jest, aby zadbać o jakość materiałów marketingowych oraz zawartość strony docelowej. Reklama Google Discovery to solidny wybór, dla osób, które chcą rozpromować swoją markę i zwiększyć ruch na swojej witrynie.