Black Friday 2025 – działania dla spóźnialskich!

Najgorętszy okres dla branży e-commerce i sklepów stacjonarnych w bieżącym roku wkrótce się rozpocznie. Podstawą sukcesu jest tu jednak przygotowanie strategii z odpowiednim wyprzedzeniem. Dla sklepów internetowych to niepowtarzalna okazja, aby przykuć uwagę klientów, zareklamować produkty i usługi, a przede wszystkim zwielokrotnić swoje zyski. Jeżeli nie zdążyłeś się jeszcze odpowiednio przygotować na Black Friday i poprzedzający go tydzień, nie zwlekaj ani chwili! Przystąp niezwłocznie do działania, bo kolejna taka szansa pojawi się dopiero w przyszłym roku. 

Najważniejsze informacje:

  • Black Friday to moment rozpoczęcia największych promocji w sklepach przed świętami Bożego Narodzenia.
  • W 2025 roku Black Friday przypada 28 listopada.
  • Przygotowania do Black Friday należy rozpocząć 6-8 tygodni wcześniej.
  • O sukcesie sprzedażowym sklepu internetowego w Black Friday decydują odpowiednia kampania marketingowa, przygotowanie techniczne, zarządzanie zapasami i logistyką, a także dobra komunikacja z klientami.

Na czym polega Black Friday?

Black Friday to inaczej Czarny Piątek. Wtedy właśnie wielkie sieci handlowe rozpoczynają czas największych wyprzedaży asortymentu przed świętami Bożego Narodzenia. Zwyczaj ten zapoczątkowano w Stanach Zjednoczonych, z czasem jednak przyjął się w kolejnych krajach. Dotyczy to również Polski. Tradycyjnie Black Friday wypada w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. Wysokie przeceny obejmują artykuły z różnych kategorii. Dotyczą one m.in.: odzieży, obuwia, kosmetyków, sprzętu AGD czy elektroniki.

Kiedy wypada Black Friday w 2025 roku?

Analizując fenomen Black Friday nie można pominąć też innych wykreowanych wokół tego dnia okazji sprzedażowych. Są one równie istotne z punktu widzenia branży e-commerce. Mowa tu o Czarnym Tygodniu (Black Week), który wydłuża okres trwania promocji, a także Cyber Poniedziałku (Cyber Monday), skierowanym głównie do sklepów internetowych i stanowiącym zwieńczenie okresu największych wyprzedaży – choć kiedyś koncentrował się na elektronice. Przyjrzyjmy się, jak wypadają te dni w 2025 roku. Oto ich harmonogram:

  • Black Week – 24-30 listopada,
  • Black Friday – 28 listopada,
  • Cyber Monday – 1 grudnia.

Dlaczego Black Friday  przynosi tak duże korzyści sklepom internetowym?

Black Friday, a także przyległe do tego terminu inne okazje zakupowe rzeczywiście sprzyjają generowaniu większych zysków. Kupujący szczególnie wypatrują wtedy przecen oraz innego typu promocji. Tym bardziej, że w perspektywie mają zakupy prezentów na zbliżające się mikołajki oraz święta Bożego Narodzenia. Data Black Friday nie pojawiła się więc przypadkowo, a stanowi przemyślaną strategię marketingową. Celem jest tu maksymalizacja zysków sprzedażowych generowana zwiększonymi potrzebami kupujących.

Przewidywania i trendy na Black Week 2025

Na podstawie obserwacji z ubiegłych lat, a także trendów, jakie już są widoczne, można prognozować to, czego możemy spodziewać się po tegorocznym Black Week oraz Cyber Monday. Oto najważniejsze dla marketerów wnioski, które mogą wykorzystać w planowaniu swojej strategii dla działań w Internecie:

  • Wzrost znaczenia AI – narzędzia opierające swoje działanie o sztuczną inteligencję odgrywają coraz większe znaczenie w planowaniu przekazu, targetowaniu pod kątem konkretnych grup klientów, ale również w bezpośrednim kontakcie, co widać choćby na przykładzie chatbotów.
  • Większa personalizacja – przekaz marketingowy, który jest kierowany bezpośrednio do zainteresowanej osoby przynosi większe korzyści pod kątem różnego typu konwersji. To istotny punkt dla wszelkich kampanii prowadzonych w sieci. 
  • Zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych – z roku na rok do Internetu przenosi się więcej transakcji zakupowych. Coraz istotniejszy jest też trend wykorzystywania do tego celu urządzeń mobilnych. Z każdym rokiem smartfony odpowiadają za większą liczbę dokonywanych transakcji zakupowych. Tego kanału nie można już bagatelizować. 
  • Zwiększona rola SMS marketingu – krótkie wiadomości tekstowe informujące o promocjach przesyłane na telefony komórkowe realnie zwiększają zainteresowanie potencjalnych klientów. Ważne jednak, aby przekaz był trafnie celowany.
  • Wykorzystanie Social Commerce oraz Influencer Marketing – coraz więcej konsumentów jest skłonnych do zakupów marek, które współpracują z ich ulubionymi influencerami. Sprzedaż bezpośrednia na platformach społecznościowych może przy tym generować szybsze konwersje.
  • E-mail marketing oraz dynamiczny remarketing – okazuje się, że wiadomości przypominające o tzw. porzuconych koszykach są w stanie skłonić wiele osób do zakupu. To element, którego nie wolno zatem zaniedbać. Od umieszczenia produktów w koszyku do ich sprzedaży potrzeba zaledwie kilku kliknięć. 
  • Budowanie historii i opowieści „zza kulis” – okazuje się, że takie podejście do reklamy znacząco zwiększa zainteresowanie oraz zaangażowanie użytkowników sieci. Można zatem się spodziewać, że będzie to metoda stosowana przez większą liczbę marek.

Przygotowania do okresu promocji

Tak naprawdę przygotowania do Black Friday należy rozpocząć nawet 6-8 tygodni wcześniej. Czas jest tu istotny pod kątem wykorzystania potencjału i maksymalizacji zysków ze sprzedaży. Ci, którzy zaniedbali ten okres, mogą znaleźć się w gorszej sytuacji startowej niż konkurencja. Dlatego spóźnialscy nie mają już chwili do stracenia i powinni zacząć przygotowania jak najszybciej. Warto przy tym uwzględnić, że pewnych działań nie uda się już przeprowadzić stosując klasyczne i książkowe metody. W niektórych punktach potrzebna będzie improwizacja oraz oparcie się na intuicji. Niemniej spóźnialscy wciąż mogą osiągnąć naprawdę dobrą konwersję na poziomie 2-3%.

Najlogiczniejsze wydaje się tu oparcie kampanii o najbardziej popularny system reklamowy Google Ads. Pozwala on na szybkie i automatyczne działanie dzięki zebranym wcześniej precyzyjnym danym z sieci. Do tego możliwe jest bardzo szczegółowe targetowanie. Problemem mogą być natomiast wyższe stawki aukcji w wyniku większej konkurencji w okresie Black Week oraz Cyber Monday. Zatem najważniejsze elementy przygotowań to:

1. Szczegółowa analiza

Spóźnieni z kampanią na Black Friday mają ograniczony czas. Niemniej warto, aby przeanalizowali działania bezpośredniej konkurencji, wytyczyli swoje grupy docelowe oraz w miarę możliwości przetestować skuteczność kampanii przed najbardziej gorącym okresem, a w razie czego zmienili ustawienia dla poszczególnych kampanii. Warto tu stosować specjalistyczne i zaawansowane narzędzia analityczne. Podstawą skutecznego marketingu zawsze jest poznanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów.

2. Ustalenie budżetu

Budżet musi być realny, ale również gwarantować uzyskanie oczekiwanego wyniku. To niełatwe zadanie. Niemniej pieniądze zainwestowane w tym okresie zazwyczaj zwracają się z nawiązką. Warto mieć na uwadze, że kampanie na ostatnią chwilę wymagają jednak większych nakładów finansowych, aby uzyskać podobną skuteczność co realizowane z większym wyprzedzeniem. Odpowiednia strategia cenowa powinna jednak opierać się na analizie wszystkich kosztów. Zakładane cele sprzedażowe są mierzalne. Podstawą jest uzyskanie szacowanego zwrotu z inwestycji. 

3. Dobór odpowiedniej strategii

Promocji powinny podlegać produkty i oferty, które są w stanie zapewnić najwyższe zyski w określonym okresie. Obniżenie cen dla całego asortymentu nie musi być najlepszym rozwiązaniem. Warto postawić na sprzedażowe hity lub produkty, które chcemy wypromować. Szybki zwrot towaru, gratisy, atrakcyjne cenowo zestawy, ograniczenia dostępności, darmowa dostawa, rabaty na kolejne zakupy – to wszystko może sprawić, że ktoś podejmie decyzję zakupową. W niektórych przypadkach sprawdzi się też sprzedaż krzyżowa (cross-selling). Dobrze jest wybrać więcej formatów reklamowych z atrakcyjnymi i przykuwającymi wzrok grafikami. Warto na pewno rozważyć sprzedaż wielokanałową, ale wszelkie promocje muszą być wtedy ze sobą spójne. 

4. Przygotowanie infrastruktury technicznej

W trakcie Black Friday ruch na stronach internetowych znacząco wzrasta. Infrastruktura techniczna musi być zatem gotowa na duże przeciążenia, dotyczy to także przepustowości serwerów. Aby nie utracić potencjalnych transakcji, poszczególne podstrony nie powinny ładować się dłużej niż przez 3 sekundy. Ważny jest przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa dla zakupów, bo cyberprzestępstwa nasilają się w okresie Black Week. Witryna oczywiście powinna być też  intuicyjna, łatwa w nawigacji i dostosowana pod urządzenia mobilne – to zbyt cenny kanał, aby go utracić. Niektórzy decydują się również na stworzenie dedykowanej strony docelowej (landing page) dla promocji na Black Friday. 

5. Przygotowanie zapasów i logistyki

Black Week i Cyber Monday oznaczają wzmożony ruch i zwiększoną znacząco sprzedaż. W tej sytuacji należy zadbać o dostępność produktów ze strony internetowej oraz sprawny system wysyłki. Trzeba tu wszystko dokładnie zaplanować. Dotyczy to również prognozowania popytu na konkretne produkty. Tylko w ten sposób zarządzanie magazynem i logistyką będzie przebiegać sprawnie oraz bez komplikacji. Towaru nie może zabraknąć, opóźnienia dostaw do klientów to również niekorzystna dla firmy sytuacja. Stany magazynowe trzeba śledzić w stanie rzeczywistym, pomocne jest tu dedykowane oprogramowanie. Jeżeli to możliwe, warto zautomatyzować niektóre procesy, aby ich realizacja przebiegała szybciej. 

Znaczenie monitoringu dla dalszych działań

Śledzenie kampanii pozwala reagować na bieżąco i dostosowywać ją do aktualnych potrzeb sprzedażowych oraz zaplanowanej strategii. Nie można jednak także zapomnieć o analizach już po zakończeniu Black Week i Cyber Monday. To pozwoli wyciągnąć ważne wnioski i być lepiej przygotowanym na przyszłość. Analiza historycznych danych stanowi zawsze podstawę strategii. Pozwala bowiem wyodrębnić produkty, które sprzedawały się najlepiej oraz najskuteczniejsze kanały i sposoby dotarcia. Również dane o porzuconych koszykach są znaczące. Warto  zidentyfikować wszelkie błędy i przeszkody operacyjne, jakie utrudniły uzyskanie jeszcze większego zysku. Monitoring pozwala też wyodrębnić lojalnych klientów i przywiązać ich bardziej do marki. Wszystko to ma znaczenie dla skuteczności przyszłych kampanii. 

Dyrektywa Omnibus i kwestie prawne

Wielu nieuczciwych sprzedawców wykorzystuje Black Friday, aby w celu zarobku stosować niezgodne z prawem praktyki. Dotyczy to przede wszystkim fikcyjnego obniżania cen produktów. Jest to surowo zabronione i podlega karze. Konsumentów przed nieuczciwymi praktykami cenowym ma chronić obowiązująca w Polsce od stycznia 2023 roku unijna Dyrektywa Omnibus. Podlegają jej również sklepy internetowe. Zgodnie z tym dokumentem sprzedawcy muszą podawać najniższą cenę produktu z 30 dni przed obniżką. To daje klientowi większą przejrzystość. Sprzedawcy muszą również informować konsumentów, gdy używają algorytmów do automatycznego dostosowywania cen. Kary za nieprzestrzeganie tego prawa są surowe i mogą sięgać nawet 10% rocznego obrotu danej firmy. 

Zwiększ swoją sprzedaż w Black Friday – podsumowanie 

Black Week oraz Cyber Monday bez wątpienia należy zaliczyć do najważniejszych okresów sprzedażowych dla branży e-commerce. Trudno o lepszy moment do zwiększenia obrotów i zysków. Ważne jest jednak, aby działać z pomysłem i odpowiednim wyprzedzeniem. W Black Friday i przyległe okazje występuje bowiem największy ruch, ale również konkurencja. Czy to oznacza, że spóźnieni z działaniami marketingowymi stoją na straconej pozycji? Niekoniecznie, choć na pewno mają trudniejszą sytuację początkową. Dzięki odpowiedniej strategii są jednak w stanie sprawić, że ten okres będą mogli uznać za udany. Niewątpliwie ważne pozostają przy tym również właściwa optymalizacja techniczna sklepu internetowego, sprawna komunikacja z klientami oraz sprawne zarządzanie zapasami i logistyką. Dobre przygotowanie do okresu Black Friday z pewnością zaprocentuje zwiększonym ruchem także przy okazji mikołajek czy zbliżających się świąt Bożego Narodzenia.

FAQ

Czym jest Black Friday?

Black Friday, inaczej Czarny Piątek, to dzień rozpoczęcia największych wyprzedaży przed świętami Bożego Narodzenia w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Krajem, gdzie narodziła się ta tradycja, są Stany Zjednoczone. 

Kiedy w 2025 roku przypada Black Friday?

Black Friday zwyczajowo wypada w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia obchodzonym w Stanach Zjednoczonych. W tym roku będzie to zatem 28 listopada. Warto jednak zwrócić uwagę także na inne towarzyszące temu dniu okazje wyprzedażowe. Czarny Tydzień rozpocznie się już 24 listopada i potrwa do 30 listopada. Natomiast 1 grudnia będzie mieć miejsce tzw. Cyber Monday. Często zdarza się jednak, że sklepy internetowe wydłużają okres oferowanych promocji. 

Jakie są najczęstsze błędy branży e-commerce podczas Black Friday?

Sklepy internetowe w okresie Black Friday popełniają wiele błędów. Do tych najbardziej znamiennych zaliczyć należy: nieodpowiednie przygotowanie techniczne, niewłaściwe zarządzanie zapasami, a także nieuczciwe praktyki cenowe.

Na czym polegają nieuczciwe praktyki cenowe?

Nieuczciwe praktyki cenowe to przede wszystkim manipulacja cenami, która polega na ich sztucznym zawyżaniu przed Black Friday, a następnie obniżaniu do wcześniejszego poziomu. W ten sposób klienci myślą, że produkt faktycznie można nabyć okazyjnie, co nie jest prawdą. Takie działania mogą jednak podważyć zaufanie do sklepu i zgodnie z prawem prowadzić do kar finansowych.

Jakiej wysokości rabaty powinno oferować się na Black Friday?

Im większa obniżka cenowa, tym szansa na pozyskanie klientów również wzrasta. Niemniej strategia ustalania cen powinna mieć na celu opłacalność i zwiększenie zysków. Większość kupujących oczekuje obniżek na poziomie 20-50%. Na pewno warto monitorować też działania bezpośredniej konkurencji w zakresie polityki cenowej.