Z tego wpisu dowiesz się:
- Lead i sprzedaż – co to za pojęcia?
- Na czym polega generowanie leadów sprzedażowych?
- Jakie są rodzaje leadów?
- Czym się charakteryzuje sprzedaż?
- Uruchomienie kampanii a pierwsze efekty – ile czekać?
- Od czego zależy czas oczekiwania na efekty kampanii?
- Dlaczego do optymalizacji kampanii Google Ads potrzebny jest czas?
Czym jest lead i na czym polega sprzedaż, czyli o dwóch najczęściej pojawiających się pytaniach
Lead w kampaniach Google Ads zawsze odnosi się do działań, w których potencjalny klient wyraża zainteresowanie produktem lub usługą. Za każdym razem, gdy użytkownik Internetu zdecyduje się na rejestrację na stronie, np. by otrzymywać newsletter albo złoży zapytanie dotyczące oferty, mamy do czynienia z wygenerowanym leadem. Dzięki udostępnieniu danych kontaktowych lub wypełnieniu formularza dochodzi do konwersji, która pomaga śledzić, mierzyć oraz analizować kampanie reklamowe. Pozwala to na ocenienie i zwrot inwestycji, a także na dalszą optymalizację strategii marketingowej. Zrozumienie, kto jest docelowym odbiorcą oferty, staje się równie ważne dla przedsiębiorców. To właśnie dzięki temu można spersonalizować ofertę oraz przygotować atrakcyjną promocję, która nie tylko przyniesie zysk, ale też sprawi, że marka wzmocni swój wizerunek.
Generowanie leadów sprzedażowych – na czym to polega?
Leady sprzedażowe mogą być generowane na różne sposoby. Wiele zależy od tego, jak faktycznie wygląda grupa potencjalnych klientów. Znaczenie ma tu oczywiście to, czy zaliczymy ich do grona indywidualnych, czy biznesowych. Aspektów, jakie trzeba wziąć pod uwagę, występuje jednak znacznie więcej. Ważne jest nawet to, czy użytkownik, do którego trafia oferta, sprawnie porusza się w Internecie, czy raczej nie funkcjonuje zbyt dobrze w świecie online. Aktywne generowanie leadów to istotny element każdej internetowej działalności. W przypadku kampanii Google Ads do generowania leadów najczęściej stosuje się następujące metody:
- Reklama w wyszukiwarce Google – pozwala pojawić się stronie na początku wyników wyszukiwania;
- Kampanie remarketingowe – mają na celu zachęcić do akcji klientów, którzy są niezdecydowani;
- Wykorzystanie odpowiednich fraz kluczowych – działanie istotne, aby dotrzeć do docelowych odbiorców, długie frazy zazwyczaj zwiększają konwersję, warto też poszerzyć wykorzystanie tych słów, które przynoszą najlepsze efekty;
- Optymalizacja strony internetowej – ważne wsparcie dla kampanii Google Ads, znaczenie mają tu m.in.: wygląd, szybkość ładowania, struktura, ale też jakość treści.
Zobacz też:
https://skalium.pl/pl/remarketing-w-google-ads-jak-go-stosowac/
Rodzaje leadów – po czym je rozpoznać?
Wyróżnia się różne rodzaje leadów. Ich typ uzależniony jest od gotowości potencjalnego klienta do zakupu towaru lub usługi. Należy zyskać pewność, że zdecyduje się on na finalizację. Przejrzenie ewentualnej oferty oraz pozostawienie danych, to w wielu przypadkach zbyt mało. Możemy wyróżnić trzy główne typy leadów:
- Lead gorący – zwany również sprzedażowym lub krótkim. Użytkownik jest gotowy na zakup towaru lub skorzystanie z usługi. To potencjalny klient, który zna już ofertę firmy i podchodzi do niej dość entuzjastycznie. Warto mieć jednak na uwadze to, że w ostatniej chwili może się rozmyślić.
- Lead ciepły – nazywany także marketingowym, to zainteresowanie produktem bez chęci lub możliwości zakupu go od razu. To właśnie do tych klientów należy dotrzeć i zachęcić ich do podjęcia akcji. Pomóc w tym mogą odpowiednie działania marketingowe, zwiększają one bowiem prawdopodobieństwo zakończenia transakcji.
- Lead zimny – w praktyce są to kontakty do osób, które obecnie nie przejawiają zainteresowania skorzystaniem z oferty danej firmy, choć może się to zmienić w przyszłości. Nie kwalifikuje się ich jako potencjalnych klientów, ponieważ dotarcie do nich jest trudne. Niemniej to zwykle największa grupa, do której kieruje się przekaz marketingowy.
Najbardziej pożądanymi pozostają leady sprzedażowe. To dzięki nim klient gotowy jest do zakupu. Rozpoznaje się go m.in. po tym, że zadaje konkretne pytania na temat ceny bądź cech produktu. Niemniej warto w każdym wypadku spróbować zbudować relację z klientem – niezależnie od tego, na jakim etapie zakupów się on znajduje. Skoncentrowanie się na działaniach marketingowych oraz wysłuchanie potrzeb daje odpowiedzi, które są potrzebne do budowania oferty i zwiększenia przychodów w przyszłości.
Sprzedaż – czym się charakteryzuje?
Sprzedaż to zakończenie transakcji. Dzięki niej klient nabywa wybrany produkt lub usługę. Analizowanie oraz śledzenie efektów jest przy tym bardzo ważne. To właśnie na ich podstawie można rzetelnie ocenić wpływ kampanii reklamowych, które odznaczają się wysokim współczynnikiem konwersji leadów. Czasem wnioski z analiz bywają jednak zaskakujące i prowadzą do zmiany strategii. Za każdym razem należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób wygenerowane są leady. Powinny one bowiem spełniać wymagania grupy docelowej. Wtedy sprzedaż opiera się na faktycznych potrzebach klientów oraz dostarczeniu im oczekiwanych rozwiązań. Buduje to trwałe relacje i zdecydowanie pozytywnie przyczynia się do wzrostów w prowadzonym biznesie.
Uruchomienie kampanii – kiedy pojawiają się efekty?
W porównaniu do pozycjonowania kampania Google Ads może przynosi pierwsze efekty znacznie szybciej. Reklama widoczna jest tuż po jej uruchomieniu, co w wielu przypadkach pozwala na wygenerowanie sprzedaży niemal od razu. Można to zauważyć szczególnie w branżach, w których nie występuje duża konkurencja. Nie jest to jednak regułą. Najbezpieczniej założyć, że pierwszy efekt pojawi się po co najmniej trzech miesiącach od wdrożenia. Nie zmienia to faktu, że pełny raport uzyskuje się dopiero po pełnym roku. Czasem wydaje się, że osiągnięcie efektów w tym przypadku jest dość proste. W rzeczywistości zawsze stoi za tym skomplikowana i profesjonalnie przygotowana kampania. Wiele czynników przemawia też za tym, że niekiedy trzeba przeanalizować wcześniejsze działania reklamowe, aby dojść do tego, dlaczego konkretna reklama nie generuje pożądanych i zaplanowanych przychodów.
Od czego zależy czas oczekiwania na efekty kampanii?
Brak historycznych danych oraz wyników kampanii to najpopularniejsze przyczyny blokowania efektów. Co to jednak oznacza w praktyce? Pod brakiem historycznych danych oraz wyników kampanii kryje się wszystko, co dotyczy prowadzonych wcześniej działań promocyjnych. Jeżeli ich nie było, algorytm musi zebrać odpowiednią bazę, na podstawie której będzie opierała się pierwsza reklama.
Właśnie dlatego zwykle potrzeba dłuższego okresu, aby zoptymalizować stawki, słowa kluczowe oraz target. Specjaliści przed wdrożeniem działań przeprowadzają dokładną analizę, dzięki której możliwe będzie poznanie konkurencji w branży oraz obszarach kluczowych. Czasem jednak jest to wyłącznie wskazówka, a nie pełny raport. Należy pamiętać także o tym, że systemy Google są bardzo inteligentne i dobrze radzą sobie z analizą wszelkich danych. Dlatego kampanie marketingowe prowadzone na zupełnie nowym koncie zostaną ocenione przez system niżej.
Zobacz też:
https://skalium.pl/pl/inteligentne-okreslanie-stawek-w-google-ads/
Optymalizacja kampanii — dlaczego potrzebuje czasu?
Algorytm Google dokładnie analizuje wszelkie prowadzone działania. I to właśnie na tej podstawie ocenia rzetelność reklamy. To bezpośrednio przekłada się na pierwsze efekty. Nie zawsze jednak widać je w odstępie krótkiego czasu. Na czynniki, które brane są pod uwagę podczas analizy, składają się:
- słowa kluczowe;
- konkurencja – im więcej firm w danej branży, tym trudniej dotrzeć do użytkownika;
- jakość reklamy – uwzględnia się tam współczynnik CTR, jej trafność oraz jakość strony;
- struktura kampanii oraz grupa reklam – im lepsze powiązanie produktów, tym szybszy efekt;
- stawki i ich dostosowanie do rynku;
- historia działań reklamowych.
Nawet jeżeli efekty nie są widoczne od razu, nie powinno się zaprzestawać realizacji kampanii. Należy postąpić nawet odwrotnie i wykorzystać ten czas do maksimum, optymalizując wszelkie działania. To szansa na znacznie większy sukces w przyszłości.
Pierwsze trzy miesiące – etapy oraz kluczowe działania
Już od pierwszych chwil algorytm zbiera najważniejsze informacje i zapisuje je na koncie Google Ads. Są to m.in. szczegółowe statystyki dotyczące kliknięć oraz wyświetleń. Zebrane dane umożliwiają późniejsze analizy. Pozwolę też one sprawdzić, z jakich urządzeń pochodzą aktywności internautów oraz jak duża jest rzeczywista konwersja. Ma to niebagatelne znaczenie na dostosowanie kampanii w kolejnych miesiącach. Podczas pierwszego okresu kampanii analitycy dowiadują się także, jaką skuteczność mają dobrane słowa kluczowe oraz stawki. To właśnie dzięki temu później można wyeliminować frazy, które się nie sprawdzają oraz zastąpić je nowymi, mającymi przełożyć się na większą efektywność. Z kolei porównanie kosztów dla różnych słów kluczowych pozwala na dobór stawki dla konkretnych fraz. Zoptymalizować można także kierowanie (kliknięcia), np. z urządzeń mobilnych na urządzenia stacjonarne, aby w ten sposób dotrzeć do określonych użytkowników. Tylko regularnie przeprowadzane testy są w stanie sprawdzić skuteczność danej kampanii. Bez nich oczekiwane wyniki nigdy nie zostaną osiągnięte. W niektórych przypadkach warto przeanalizować, czy warto stworzyć nowe grupy reklam, czy lepiej jest wprowadzić dodatkową treść do tych istniejących. W ten sposób można bowiem przekierować użytkownika do innych podstron bądź danych kontaktowych.
Kampanie Google Ads należą do najczęściej wykorzystywanych sposobów reklamy własnego biznesu. Pierwsze realne efekty widoczne są już po trzech miesiącach. To niedługi czas na zgromadzenie najpotrzebniejszych danych. Niemniej do sporządzenia pełnego raportu potrzeba nawet i pełnego roku realizacji kampanii. Niemniej wymierne wyniki najczęściej widać po upływie kilku miesięcy. To zazwyczaj wystarczający czas na zebranie danych i zoptymalizowanie wszystkich działań marketingowych.