Kampanie inteligentne – czym są, czego się wystrzegać

Każda kampania reklamowa ma swoje cele. Do tych najważniejszych należy oczywiście zaliczyć wzrost świadomości marki oraz poprawę wyników sprzedażowych. Aby je osiągnąć, bardzo istotne pozostaje właściwe określenie grupy docelowej, do której kierowany jest przekaz. Skuteczność kampanii zależy także w dużej mierze od wyboru medium, jakie zostanie wykorzystane do emisji reklamy. Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich latach wyraźnie wzrasta w tym zakresie rola Internetu. Pozwala on na dotarcie do docelowych odbiorców, a sama reklama w tym medium wpływa na zwiększoną liczbę reakcji klientów, także tych potencjalnych.

Istnieje wiele możliwości prowadzenia kampanii reklamowej za pomocą Internetu. Niewątpliwie jednak do najskuteczniejszych zaliczymy te tworzone z pomocą systemu reklamowego Google Ads. Wśród nich z kolei na szczególną uwagę zasługują kampanie inteligentne (ang. Smart Shopping Campaigns), które zainaugurowano w 2017 r. i jako produkt stale są rozwijane. Na tle innych opcji wyróżniają się one przede wszystkim sposobem optymalizacji. Część z nich następuje bowiem automatycznie przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz technologii tzw. uczenia maszynowego (ang. machine learning). To algorytmy mają więc za zadanie dostosować parametry kampanii w taki sposób, aby osiągnąć cele i najlepsze efekty w wyznaczonym czasie.

Z tego artykułu dowiesz się:

Automatyzacja sposobem na skuteczność reklamy

automatyzacja sposobem na skuteczność reklamyNa podstawie ogromnej ilości danych zebranych przez wyszukiwarkę Google algorytmy samoczynnie konfigurują parametry kampanii, które mają wpłynąć na jej największą skuteczność. Automatyzacja ma miejsce już na etapie doboru właściwej strategii. Po ustaleniu celów oraz miesięcznego budżetu algorytm ustawi inne parametry, jak: koszt kliknięcia, wyświetlenia czy pozyskania leadu. Stawki zostaną dostosowane także z uwzględnieniem takich zmiennych jak pora dnia czy typ urządzenia używanego przez internautę.

Inna zupełnie kwestia to automatyczne kierowanie reklam. W tym przypadku system sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia sam dobiera miejsca docelowe reklamy, które przyniosą największe korzyści dla reklamodawcy. Algorytmy Google wspomagają również proces tworzenia reklamy. Przebiega on w oparciu o przygotowane przez użytkownika dane, które obejmują: treści reklam, logo firmy, obrazy oraz nagłówki. Inteligentny system jest w stanie na ich podstawie stworzyć całość i dostosować do przestrzeni docelowego wyświetlenia.

Typy inteligentnych kampanii przy użyciu Google Ads

Inteligentne kampanie produktowe można podzielić na 3 typy. Pierwszy z nich to reklamy produktowe. Generowane są one na podstawie podanych informacji. Zawierają nazwę produktu, jego zdjęcie i cenę. Ponadto wyświetla się także nazwa sklepu lub firmy sprzedającej. Drugi typ kampanii, czyli reklamy lokalnego asortymentu koncentrują się na prezentowaniu produktów i sklepów stacjonarnych znajdujących się w pobliżu internauty. Opcja ta jest dostępna w wybranych krajach — Polska się do nich zalicza. Trzeci typ kampanii to elastyczne reklamy displayowe, które mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania, wyszukiwarce, serwisach YouTube i Gmail, a także innych współpracujących z Google. Zawierają one elementy tekstowe i wizualne oraz komunikat wzywający do działania.

Oprócz tego występują inteligentne kampanie, w których produkt nie jest stawiany na pierwszym miejscu. Wyróżnimy tu reklamę w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google. Zawierają one elementy tekstowe i wizualne oraz komunikat wzywający do działania. Istnieje również opcja kampanii inteligentnej z wykorzystaniem map Google. Możliwości jest więc wiele. Oczywiście poszczególne typy inteligentnych kampanii można ze sobą łączyć i stosować jednocześnie. Nie ma też ograniczeń odnośnie liczby prowadzonych działań. Każda witryna lub sklep internetowy mogą stworzyć kilka inteligentnych kampanii, które będą nastawione na odmienne elementy oferty. System pozwala również kierować je w odniesieniu do innych grup tematycznych czy słów kluczowych. To zwiększa szanse, aby osiągnąć znacznie lepsze wyniki pod kątem rozpoznawalności, szerszej prezentacji oferty czy wreszcie sprzedaży.

Najważniejsze zalety inteligentnych kampanii reklamowych

Już na etapie tworzenia kampanii inteligentnej można zauważyć jej pierwsze atuty. Czas jej kreacji został zawężony do absolutnego minimum. Nie jest wymagana konfiguracja i stałe zarządzanie kampanią w oparciu o analizę otrzymywanych danych. Proces został uproszczony i zautomatyzowany, a czynnik ludzki w optymalizacji — zawężony. Kampanie inteligentne są przy tym w stanie zebrać niezwykle dużą liczbę informacji, na podstawie których dokonywane są następnie korekty zwiększające skuteczność działań marketingowych. Algorytmy Google optymalizują przy tym stawki w taki sposób, aby reklama miała najwyższą efektywność.
kampania reklamowe najważniejsze zalety
Na tym zalety inteligentnej kampanii jednak się nie kończą. Najistotniejsza w ich przypadku jest wysoka skuteczność. Wszystko dzięki dopasowaniu do odbiorcy. Ruch z reklam wyraźnie zwiększa się, a przekaz może docierać do docelowego klienta na różnych etapach ścieżki zakupowej. Dzieje się tak zarówno, gdy korzysta on z urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnych. Jednocześnie dane o efektach prowadzonej kampanii są bardzo szczegółowe i obejmują wiele aspektów, co pozwala obiektywnie ocenić skuteczność przeprowadzonych działań. To z kolei daje możliwości, aby podnosić jakość samej kampanii.

Na co zwrócić uwagę przy kreacji kampanii?

Kampanie inteligentne, choć są dużym ułatwieniem dla użytkownika, mają też swoje ograniczenia. Wśród nich należy wymienić brak możliwości edycji pod kątem typu dopasowania słów kluczowych czy zdefiniowania mniej standardowych odbiorców pod względem zainteresowań. Nie ma tu również wglądu w inteligentną strategię ustalania stawek na podstawie określonego budżetu, ręcznego kierowania na urządzenia oraz wpływu na listę wykluczających słów kluczowych. W związku z tym istnieje ryzyko, że kampania inteligentna nie zawsze przyniesie pożądany efekt. Dlatego warto też wiedzieć, na co należy zwrócić szczególną uwagę przy jej kreacji:

  • Dopasowanie do asortymentu – kampania inteligentna nie zawsze zadziała zgodnie z planem. Może się tak przykładowo zdarzyć przy bardziej zróżnicowanym asortymencie. Dlatego czasem lepiej zdecydować się na standardową reklamę Google Ads;
  • Czas optymalizacji – system potrzebuje danych, aby dostosować kampanię. Zazwyczaj trwa to ok. 15 dni, ale czasem ten proces ulega wydłużeniu. Dlatego zbyt częste wprowadzanie zmian wydłuża uczenie się przez algorytmy, co wpływa też na zaburzenie wyników;
  • Tagi remarketingowe – nieprawidłowe ich wprowadzenie w witrynę będzie dużym utrudnieniem dla zbierania danych, które są potrzebne do optymalizacji kampanii. Tagi remarketingowe muszą być więc aktywne;
  • Opcja śledzenia konwersji – niewłączenie tej opcji to prosty błąd, ale konsekwencje ma dosyć poważne. To kolejny element, który odpowiada za zbieranie danych przez system, a następnie również za strategie ustalania stawek oparte na konwersjach. To zatem rzecz niezbędna przy inteligentnych kampaniach;
  • Dublowanie się kampanii dla tego samego produktu – dotyczy to prowadzenia jednoczesnych kampanii inteligentnych i standardowych. Taka sytuacja zaburza działanie systemu reklamowego i w większości przypadków spowoduje spadek łącznej liczby kliknięć;
  • Sezonowość – algorytmy Google Ads nie biorą pod uwagę świąt oraz okresów promocyjnych, w których można zaobserwować zwiększoną sprzedaż. Dlatego w tym przypadku lepiej optymalizować kampanię pod kątem sezonowości w sposób ręczny.

Kampania inteligentna a wsparcie specjalisty SEM

Niektórym może się wydawać, że zautomatyzowana kampania wykona wszystko samodzielnie i zapewni sukces. Może tak się zdarzyć, ale nie musi. To zależy od wielu czynników. Dlatego, aby zwiększyć swoje szanse i nie roztrwonić budżetu reklamowego, warto i w tym przypadku korzystać ze wsparcia specjalisty z zakresu SEM. Za takim rozwiązaniem przemawia wiele czynników.

Wiedza i doświadczenie specjalisty SEM

Sztuczna inteligencja nie jest w stanie w pełni zastąpić doświadczenia specjalisty z zakresu marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Wiedza zebrana z dotychczasowych prowadzonych kampanii to domena ludzi, którą obecnie trudno czymkolwiek zastąpić. Jednocześnie jest to niezbędne, aby dostosować odpowiednią strategię do danej sytuacji i w pełni wykorzystać potencjał kampanii. Specjalista SEM śledzi również najnowsze trendy

Ustawienia manualne w kampaniach inteligentnych

Kampanie inteligentne nie zostały pozbawione pewnych ustawień ręcznych. Dotyczy one m.in. ustalania lokalizacji czy miesięcznego budżetu dla branży i w odniesieniu do celów biznesowych. Dopiero na ich podstawie sztuczna inteligencja rozpoczyna swoje działanie. Tylko osoba posiadająca odpowiednie kompetencje nie popełni błędu w zakresie ustawień manualnych i dobierze parametry w taki sposób, aby zwiększyć szanse kampanii na sukces oraz wykorzystać dostępny budżet w sposób efektywny.

Analiza danych z prowadzonych kampani

Rzetelna analiza danych z kampanii inteligentnej również wymaga wiedzy w tym zakresie. Duża liczba informacji wymaga wiedzy na temat tego, jak je zinterpretować i później wykorzystać do własnych celów. Odpowiednie zrozumienie i wykorzystanie danych pozwoli na lepsze dostosowanie przyszłych działań marketingowych. W niektórych przypadkach bardziej wymierne efekty może bowiem przynieść kampania standardowa – ją również jest w stanie przygotować specjalista z zakresu SEM.

Ulepszenia kampanii w oparciu o czynnik ludzki

Sztuczna inteligencja może niektóre dane interpretować w zupełnie inny sposób od człowieka. Tymczasem specjalista SEM posiada dodatkowe informacje i wiedzę, które mogą mieć znaczący wpływ na powodzenie kampanii. Dotyczą one np. wysokości marży na dane produkty, więc są kluczowe z punktu biznesowego. Specjalista z doświadczeniem jest w stanie udoskonalić kampanię, zaktualizować jej ustawienia czy wskazać nowe kierunki rozwoju, aby osiągnąć najlepszy efekt.

Podsumowanie

Inteligentne kampanie marketingowe Google Ads to rozwiązanie o dużej skuteczności, a przy tym wygodne. Pozwala zaoszczędzić czas osobom skoncentrowanym na rozwoju biznesu. System wykorzystujący sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe ma za zadanie znaleźć optymalne rozwiązanie. Kampanie inteligentne mogą być prowadzone na kontach, które spełniają określone wymagania. Zależą one od miejsca wyświetlania kampanii inteligentnej. W sieci wyszukiwania to przynajmniej 100 konwersji, a w sieci reklamowej minimum 50 konwersji. W obu przypadkach określony koszt pozyskania klienta (CPA) nie może być zbyt niski.

Przy okazji tworzenia inteligentnych kampanii użytkownik ma niewielkie pole do działania. Musi je jednak we właściwy sposób wykorzystać, aby zmaksymalizować efekty, jakie przyniesie mu współpraca sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Dlatego warto zaufać ekspertom z zakresu SEM nie tylko przy okazji prowadzenia standardowych kampanii marketingowych, ale również tych inteligentnych. Skuteczność dobranej metody zależy często od specyfiki danego biznesu i branży. Niemniej warto przetestować inteligentną kampanię marketingową za każdym razem, kiedy dane konto generuje większą liczbę konwersji. Rezultaty w tym przypadku mogą okazać się imponujące.