Przewidujemy trendy w e-marketingu i Google Ads w 2024 roku

Nie ma wątpliwości, że w 2024 roku system reklamowy Google Ads wciąż będzie najskuteczniejszym sposobem prowadzenia kampanii w Internecie. Pozwala bowiem na dotarcie do docelowych klientów faktycznie zainteresowanych daną ofertą. Marketing w sieci jednak stale się rozwija i należy liczyć się z tym, że w bieżącym roku pojawią się nowe rozwiązania, a te istniejące wciąż będą ulegać pewnym modyfikacjom. Dotyczy to również tworzenia kampanii przy wykorzystaniu systemu Google Ads. Już obecnie można zaobserwować pewne trendy, które z pewnością wciąż będą odgrywały znaczącą rolę w e-marketingu. Poniżej prezentujemy pokrótce te najważniejsze z nich.

Sztuczna inteligencja wciąż na topie

Bez wątpienia najważniejszym trendem w marketingu internetowym, w tym także w Google Ads, będzie dalszy rozwój sztucznej inteligencji. Wystarczy wspomnieć o inteligentnym ustalaniu stawek kampanii, które znamy już od wielu lat. Nowe możliwości, jakie zyska Artificial Intelligence, doprowadzą jednak to do zupełnie nowych zastosowań. Niemniej już dzisiaj są one dosyć szerokie. Należy tu zaznaczyć, że większość trendów w marketingu internetowym jest bezpośrednio lub pośrednio związanych właśnie ze sztuczną inteligencją. Automatyzacja kampanii, tworzenie reklam, personalizacja, rekomendowanie treści, prognozowanie skuteczności – wszędzie tam AI znajduje zastosowanie. Przede wszystkim sztuczna inteligencja pozwala przyspieszyć większość procesów. Rywalizacja rynkowa wymaga obecnie stosowania AI, aby nie zostać zdystansowanym przez konkurencję.

Automatyzacja działań marketingowych w sieci

Coraz więcej etapów przy tworzeniu strategii i kampanii reklamowych w sieci następuje automatycznie. Znacznie częściej optymalizacja ustawień ma też miejsce w czasie rzeczywistym na podstawie zebranych danych. Oczywiście rola marketera w tym procesie wciąż pozostaje bardzo istotna. To on często decyduje, jakie parametry mają być tu najistotniejsze. Stąd tak ważna jest wiedza, umiejętności i doświadczenie osób odpowiedzialnych za kampanie. W tej kwestii wciąż warto zaufać specjalistom, ale właśnie tym, którzy stosują najnowocześniejsze rozwiązania. Rynek rozwija i oferuje kolejne zaawansowane narzędzia. Wśród nich warto wymienić m.in. ChatGPT, Canva, Synthesia, Runway, Midjourney, Bing Image Creator, StableDiffusion, DreamStudio, Wonder Dynamics, Dall-e czy Fliki. Można spodziewać się, że w przyszłości pojawią się nowe oprogramowania, które będą skutecznie rywalizować z tymi już istniejącymi.

Personalizacja na najwyższym poziomie

Sztuczna inteligencja wciąż na topieDostosowywanie wyglądu i tekstu reklamy do konkretnego internauty to trend i praktyka, które będą jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu. Personalizacja z pewnością będzie wkraczać na wyższy poziom, co jest spowodowane także trendem na kreowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika sieci. Reklamy dostosowywane do konkretnych internautów biorą więc pod uwagę ich dotychczasowe potrzeby, preferencje, ale również zachowania. Spersonalizowany przekaz marketingowy jest więc pożądany, wykazuje się przy tym znacznie większą skutecznością. To sposób na wywołanie zaangażowania i zwiększenia przy tym liczby konwersji, a także przywiązania do danej marki.

Rozbudowane bazy danych do analizy

Wszelkie działania sztucznej inteligencji opierają się o analizy baz danych zawierających zachowania konkretnych internautów. W związku z tym gromadzenie informacji do późniejszych statystyk i badań to podstawa skuteczności działania algorytmów. Stąd też tworzenie własnych zasobów informacji oraz baz danych dotyczących klientów to nawet nie trend, ale konieczność w e-marketingu. Pozwala to na jeszcze lepsze targetowanie reklam oraz ich właściwą personalizację. Jednocześnie pomiary skuteczności podejmowanych działań muszą być prowadzone stale, aby w razie czego szybko zmienić konfigurację na optymalną.

Doświadczenia generowane przez wyszukiwanie

Ten nowy trend w marketingu internetowym zdaniem wielu ekspertów zyska na znaczeniu w 2024 roku. Realizacja Search Generative Experience (SGE) ma na celu dostarczenie użytkownikom sieci najbardziej trafionych, właściwych oraz pomocnych informacji jako odpowiedź na ich pytanie, ale również w odniesieniu do konkretnej osoby. Tu również personalizacja będzie efektem działań sztucznej inteligencji. Przeanalizuje ona wcześniejsze czynności dokonywane w sieci przez konkretne osoby i na tej podstawie algorytm dostosuje celowane do niej odpowiedzi.

Rozbudowa kanałów i formatów reklamowych

W odniesieniu do marketingu internetowego to w 2024 roku system reklamowy Google Ads wciąż będzie wiodącym, a eksperci w jego ramach wróżą większe zainteresowanie kampaniami typu Performance Max. Coraz więcej reklam z roku na rok jest dostosowywanych pod urządzenia mobilne, a nie tylko pod stacjonarne. Pod kątem konkretnych formatów zyskać mają reklamy wideo oraz interaktywne tworzone w oparciu o tzw. rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality). Bardzo prawdopodobne jest także większe zainteresowanie działaniami leadowymi oraz krótkim treściami. Równolegle, choć nie tak dynamicznie, rozwijać mają się również reklamy głosowe. Kluczowe ma być budowanie marek oraz ich rozpoznawalności. Część ekspertów wróży rozwój nowych kanałów reklamowych, które będą uzupełniały te dotychczas stosowane. Ma to wzmocnić siłę przekazu, ale również liczbę jego odbiorców.
Rozbudowa kanałów i formatów reklamowych

Regulacje a e-marketing

Nie ulega wątpliwości, że wszelkie działania marketingowe realizowane w sieci muszą być zgodne z obowiązującym prawem. W tym kontekście najważniejsze wydaje się bezpieczeństwo oraz ochrona danych osobowych. Ich gromadzenie i przetwarzanie do celów marketingowych jest poddane ścisłym regulacjom. Instytucje Unii Europejskiej są tu bardzo restrykcyjne. Odpowiedzialność i przejrzystość działań w tym zakresie staje się standardem. Dlatego tak ważny jest balans pomiędzy nienaruszaniem prywatności użytkowników sieci a zbieraniem danych przydatnych, a wręcz niezbędnych do kampanii e-marketingowej. Zabezpieczenie tych informacji na wysokim poziomie to klucz do budowania zaufania oraz długofalowych i owocnych relacji z klientem. Warto tu wspomnieć, że Google oraz inne wyszukiwarki planują w 2024 roku stopniowe wyłączenie plików cookies dla stron trzecich.

Dopuszczenie reklamy kryptowalut w USA

Od marca 2018 roku w Stanach Zjednoczonych firma Google ograniczyła reklamę i linkowanie brokerom oferującym fundusze inwestycyjne, które opierają się na kryptowalutach. W 2024 roku następuje jednak odwrót od tej decyzji. Oficjalne zezwolenie i dopuszczenie tego typu przekazu marketingowego zaplanowano jeszcze w styczniu. Nowym trendem w USA staną się więc zapewne reklamy o tej tematyce. W Polsce i Unii Europejskiej ten temat na razie nie istnieje, ale niewykluczone, że w przyszłości także się to zmieni.

Podsumowanie

W dynamicznym i opartym na nowoczesnych technologiach środowisku przewidzenie wszystkich trendów marketingowych jest wręcz niemożliwe. Na podstawie dostępnych danych wydaje się jednak, że wskazane przez nas punkty znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości. System reklamowy Google Ads niewątpliwie będzie zmieniał stopniowo swoje funkcje, aby lepiej służyć swoim użytkownikom i maksymalizować skuteczność internetowej reklamy. Widać to chociażby na przykładzie nowych zasad certyfikacji specjalistów od jego obsługi. Choć zauważalny jest wzrost znaczenia sztucznej inteligencji, to trudno dziś mówić o całkowitym wykluczeniu człowieka z procesu kreacji reklamy internetowej. Umysł ludzki, doświadczenie, wiedza i umiejętności wciąż odgrywają tutaj kluczową rolę. Narzędzia AI mają za zadanie przede wszystkim wspomagać pracę specjalistów. I trzeba przyznać, że pod wieloma względami robią to znakomicie. Rozważając trendy e-marketingowe nie można zapomnieć również o optymalizacjach pod kątem wyszukiwania głosowego. Warto być jednak przygotowanym na to, że pojawią się również możliwości, o których dzisiaj nie jesteśmy w stanie nawet pomyśleć. Czy tak faktycznie się stanie? Czas pokaże!