Narzędzia oferowane przez Google Ads są przeznaczone nie tylko dla firm działających wyłącznie w sektorze e-commerce. Także przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą w stacjonarnych punktach handlowych mogą z nich korzystać. Kampanie lokalne – bo o nich mowa – pomagają w prowadzeniu kompleksowych działań marketingowych na niewielkich rynkach, w tym takich, które charakteryzuje wysoka konkurencyjność. Ich umiejętna konfiguracja i optymalizacja zgodna z ustaloną strategią pozwala pozyskać wartościowych klientów lokalnych.
Jak działają kampanie lokalne?
Kampanie lokalne obejmują wyświetlanie materiałów promocyjnych zarówno w sieci wyszukiwania, jak i reklamowej Google, a także w serwisach YouTube, Mapy Google i Google Moja Firma. Konfiguracja wizytówki w tej ostatniej usłudze z kontem Google Ads jest przy tym konieczna do podjęcia dalszych działań. Co ważne jest to jeden z typów kampanii wykorzystujących systemy uczące się. Są one odpowiedzialne za przetwarzanie danych dotyczących użytkowników oraz ich zachowań. Rolą tych mechanizmów jest także automatyczne dobieranie zasobów reklam w celu zwiększenia ich trafności.
Kampanię można przy tym uruchomić jedynie po spełnieniu pewnych wymagań. Wspomniane wcześniej połączenie kont GMF i Google Ads jest tylko jednym z nich. Można to zrobić za pomocą rozszerzeń lokalizacji lub powiązanej lokalizacji. Niezbędna będzie także weryfikacja wizytówek w Profilu Firmy oraz konfiguracja konwersji polegających na wizycie w sklepie stacjonarnym. Jest to możliwe dzięki geolokalizacji użytkowników urządzeń mobilnych, którzy wyrazili zgodę na jej użycie. Porównując tę informację z danymi dotyczącymi interakcji z materiałami promocyjnymi, analizowana jest ich skuteczność, na której podstawie optymalizowane są następnie reklamy.
Tworzenie kampanii lokalnych
Po spełnieniu wcześniej opisanych wymogów należy utworzyć nową kampanię poprzez naciśnięcie Kampanie → + → Wizyty i promocje w lokalnym sklepie stacjonarnym. Następnie korzystając z Profilu firmy lub Powiązanych lokalizacji reklamodawca wybiera punkty, które chce promować, przy czym nie musi wykorzystywać wszystkich. Z listy wykluczyć można lokalizacje, na które nie chcemy kierować materiałów promocyjnych, aby skupić działania na wybranych sklepach. Następnym krokiem jest wybranie czasu trwania kampanii i strategii ustalania stawek.
Zasoby w reklamach kampanii lokalnych
Aby umożliwić automatyczne tworzenie reklam o wysokiej skuteczności, konieczne jest dodanie wymaganych zasobów. Należy do nich 6 podstawowych elementów. Reklamodawca musi więc podać treść nagłówków, opisów oraz wezwanie do działania, a także przesłać obraz i logo o podanych wymiarach. Powinien również dołączyć adres URL do filmu na YouTube. Ma on mieć charakter promocyjny. Warto przy tym zaznaczyć, że krok ten jest wymagany i nie można z niego zrezygnować. Nie należy też zapomnieć o tym, że aby reklamować asortyment sprzedawany w punkcie stacjonarnym, potrzebny będzie plik danych o produktach dostępnych lokalnie.
Jakie korzyści niesie za sobą wykorzystanie kampanii lokalnych?
Kampanie lokalne przeznaczone są nie tylko dla niewielkich firm, ale także średnich i dużych przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż stacjonarną w wielu punktach. Rozwiązanie to jest polecane nie tylko sektorom handlowym, ale i usługowym – skorzystać z niego mogą np. hotele i restauracje. Głównym zadaniem kampanii tego typu, jest zachęcenie klientów na danym obszarze do dokonania zakupów w placówce. W połączeniu z wyświetlaniem reklam w wielu serwisach przekłada się to na zwiększenie zysków ze sprzedaży w konkretnej lokalizacji.
Tworzenie bazy klientów i docieranie do odbiorców na danym obszarze pomaga przy tym budować pozycję marki na lokalnym rynku. Skorzystają na tym zwłaszcza przedsiębiorstwa działające w branżach charakteryzujących się dużą konkurencyjnością. Oczywiście ze względu na konieczność dostosowania się do wymagań stawianych przez Google, sama konfiguracja może potrwać stosunkowo długo i powinna być przeprowadzona przez doświadczonych ekspertów.