Kampanie reklamowe w Google Ads stały się cenionym przez przedsiębiorców sposobem promowania swojej działalności w sieci. Oszacowanie potencjalnych kosztów prowadzenia tego typu działalności marketingowej może jednak wydawać się trudne. To tylko pozory, bowiem za system wyceniający pojedyncze kliknięcie w reklamę odpowiada kilka nieskomplikowanych mechanizmów, z którymi powinno się zapoznać, planując kampanię w Google Ads. Analiza tychże mechanizmów pozwoli zrozumieć, za co tak naprawdę płaci się agencji i dlaczego koszt pojedynczego kliknięcia różni się w zależności od poszczególnych czynników, takich jak np. jakość promowanej witryny.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Od czego zależą koszty reklamy w Google Ads?
- Jak optymalizacja wpływa na zmniejszenie kosztu kampanii?
- Czy słowa kluczowe są ważne w optymalizowaniu kosztów?
- Dlaczego koszt reklamy może być zależny od konkurencji?
- Jak Google wycenia poszczególne reklamy?
- Dlaczego budżet kampanii oddziela się od kosztu prowadzenia jej przez agencję?
W jakich modelach rozlicza się Google ADS?
Na sam początek warto wyróżnić kilka modeli kampanii Google Ads. Nie da się obliczyć uniwersalnej dla każdego z nich stawki – koszt będzie różnił się w zależności od wybranego modelu rozliczania. Najpopularniejszym z nich jest CPC, czyli cost per click. W tym przypadku ponosi się koszt każdego kliknięcia reklamy, natomiast jej wyświetlenie jest bezpłatne. Jakie są pozostałe modele rozliczania kampanii Google ADS?
- eCPC, czyli ulepszony cost per click – to model, w którym górną granicę stawki za kliknięcie ustalają algorytmy, co pozwala na zmaksymalizowanie konwersji;
- CPA (cost per action) – kampania przeprowadzona w tym modelu bazuje na pobieraniu opłaty nie za jedno kliknięcie, tylko za przeprowadzone przez użytkownika działanie, np. wypełnienie formularza;
- CPM (cost per mile) – ten model rozliczenia bazuje na płatności dokonywanej za 1000 wyświetleń – zazwyczaj wykorzystuje się go w kampaniach służących budowaniu widoczności lub świadomości marki;
- ROAS (return on ad spend) – ten sposób rozliczenia bazuje na inteligentnym dobieraniu stawek. W tym przypadku algorytm Google Ads sam określa maksymalną stawkę za kliknięcie, by uzyskać docelowy wskaźnik zwrotu za budżet reklamy;
- CPV (cost per view) – tego typu model rozliczenia stosuje się w kampaniach wykorzystujących materiały wideo – koszt ponoszony jest po obejrzeniu przez użytkownika minimum 30 sekund filmu, lub jego całości, jeśli materiał jest krótszy.
Od czego zależą koszty reklamy w Google Ads?
Niezależnie od wybranego modelu rozliczenia, na koszt reklamy, czyli prowadzenia kampanii w Google Ads, składa się kilka uniwersalnych czynników.
- Pierwszym z nich jest charakterystyka danej branży i rozmiar konkurencji w jej obrębie. Im większe zainteresowanie konkretnym, służącym do reklamy słowem kluczowym, tym większy średni koszt kliknięcia. Istnieje pewna korelacja pomiędzy CPC a charakterystyką branży – im bardziej profesjonalna dziedzina, tym więcej zazwyczaj trzeba zapłacić. Przykładowo firma zajmująca się pośrednictwem w handlu nieruchomościami w większości przypadków będzie zmuszona wydać większą kwotę na pojedyncze kliknięcie, niż sklep z odzieżą czy księgarnia internetowa. Dzieje się tak dlatego, ponieważ potencjalny zysk płynący z jednego kliknięcia jest znacznie wyższy w przypadku pierwszej wymienionej branży.
- Kolejnym czynnikiem, który wpływa na koszt prowadzenia kampanii w Google Ads, są słowa kluczowe. Ich dobór może zdecydować nie tylko o efektywności prowadzonych działań marketingowych, ale też o ich koszcie. Należy unikać dobierania fraz o wysokiej konkurencyjności. W tym celu warto skorzystać z narzędzia takiego jak Google Keyword Planner. Umożliwia on ocenę słów kluczowych pod kątem potencjalnej generowanej konwersji, a ponadto wyświetla użytkownikowi szacowany koszt kliknięcia frazy. Aby uzyskać maksymalną efektywność przy minimalnych kosztach, zaleca się przykładowo wykorzystywanie fraz long tail, czyli tych o wąskim zakresie tematycznym.
- Następny istotny dla kosztu reklamy czynnik to tzw. wynik jakości reklamy. Składa się na niego m.in. trafność reklamy, oczekiwany współczynnik klikalności, a także jakość promowanej witryny. Oznacza to, że reklamując swoją działalność, warto zadbać o to, by jej strona była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO oraz UX. Wynik prezentowany jest w skali od 1 do 10 punktów. Aby uzyskać jak najlepszą ocenę, należy dopasować treść reklamy do wyszukiwanych słów kluczowych, a także zadbać o to, by internauta znalazł na stronie przejrzyste i jasne informacje na temat prowadzonej działalności. Warto przy tym pamiętać, że wynik jakości reklamy zmienia się w zależności od wyników prowadzonych przez algorytmy aukcji, dlatego jego stan należy bezustannie monitorować.
Optymalizacja a koszt prowadzenia kampanii
Nie bez znaczenia dla kosztów prowadzenia kampanii pozostaje umiejętnie przeprowadzona optymalizacja. Za pojęciem tym skrywa się m.in. zarządzanie frazami, czyli słowami kluczowymi. Aby zminimalizować kwoty wydawane na promowanie działalności w Google Ads, należy zadbać o jakość kampanii. Kluczowe znaczenie ma tym przypadku monitorowanie fraz i dodawanie ich do listy słów wykluczających, wstrzymywanie wykorzystywania nieefektywnych słów kluczowych, a także zwiększanie stawek na te frazy, które przynoszą dużą liczbę kliknięć i klientów. Maksymalizacja efektywności prowadzonej kampanii to równocześnie minimalizacja jej kosztów.
Jak obliczyć koszt reklamy w Google Ads?
Obliczenie jednego, stałego kosztu kliknięcia reklamy Google Ads dla danej branży jest niemożliwe ze względu m.in. na fakt, że należy uwzględnić konkurencyjność, a także pozostałe wymienione wcześniej czynniki. Warto też wspomnieć, że cena reklamy będzie różnić się w zależności od jej formatu – reklama w sieci graficznej będzie tańsza od tej zamieszczonej w Google Shopping. Warto dowiedzieć się, jak w poszczególnych przypadkach mogą różnić się koszty kliknięcia reklamy.
Reklama w sieci wyszukiwania
Podstawowa i najpopularniejsza forma promowania działalności w Google Ads to właśnie reklama w sieci wyszukiwania. Jej koszt może wahać się od kilkunastu groszy, do nawet kilkudziesięciu czy kilkuset złotych! W tym przypadku liczy się charakterystyka branży, w której operuje klient – reklamy są znacznie droższe dla profesjonalnych sektorów działalności.
Remarketing
Remarketing to forma reklamy pozwalająca dotrzeć do użytkowników, którzy zdążyli już odwiedzić daną witrynę. To jeden z najpopularniejszych sposobów na wzmocnienie skuteczności przekazu reklamowego. Remarketing umożliwia łatwe spersonalizowanie docierającej do odbiorców treści. W tym przypadku ceny pojedynczego kliknięcia zazwyczaj nie przekraczają złotówki.
https://skalium.pl/pl/remarketing-w-google-ads-jak-go-stosowac/
Promowanie w sieci reklamowej
Reklama tego typu przybiera formę wyświetlających się w trakcie przeglądania witryn banerów. To sposób promocji, który polega na przekazie graficznym. Stanowi on także doskonałe narzędzie do budowania świadomości marki. Koszt reklamowania działalności w ten sposób jest relatywnie niewielki i w większości przypadków waha się od kilku groszy do dwóch złotych.
Google zakupy
Koszt pojedynczego kliknięcia w Google Shopping może wynosić od 30 do 80 groszy. Ceny, tak jak w przypadku pozostałych typów reklamy, różnią się w zależności od charakterystyki branży, w której działa promująca się firma. Reklamowanie się w Google Shopping pozwala w łatwy sposób wyróżnić konkretne produkty. To oczywiście rozwiązanie skierowane głównie do osób prowadzących wszelkiego rodzaju sklepy.
Reklamy w formie video
W tym przypadku nie płaci się za pojedyncze kliknięcia, lecz za obejrzenie 30 sekund materiału wideo, lub całego filmu, jeśli jest on krótszy niż wspomniane pół minuty. Stosuje się również tzw. bumper ads, czyli króciutkie reklamy wideo, których nie da się pominąć. W ich przypadku płatność pobierana jest za każdy tysiąc wyświetleń. Koszta ponoszone podczas reklamowania się w ten sposób, wynoszą zazwyczaj od ok. pięciu do ośmiu złotych za tysiąc wyświetleń.
Koszt konwersji
Z perspektywy klienta najistotniejsze jest to, w jaki sposób koszt pojedynczego kliknięcia przekłada się na konwersję, czyli dokonanie zakupu na stronie, wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera czy skontaktowanie się z przedstawicielami danej firmy. Koszt pojedynczej konwersji jest uzależniony przede wszystkim od ilości łącznie dokonanych konwersji – im jest ich mniej, tym będzie wyższy. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest stosunkowo prosta – wykorzystuje się określony budżet, przy czym rozkłada się on na konkretne słowa kluczowe. Należy przy tym pamiętać, że koszt kliknięć jest zależny od potencjału frazy i konkurencji. Aby uzmysłowić sobie, ile kosztują konwersje, należy podzielić łączny koszt kliknięć przez ilość konwersji.
Łączny koszt kliknięć dla pierwszej ukazanej na grafice kampanii wynosi 3237,51 zł. Aby obliczyć koszt pojedynczej konwersji, wystarczy podzielić tę wartość przez ilość konwersji. W danym przypadku współczynnik konwersji wynosi 0,70%, co oznacza, że niecały procent kliknięć kończy się dokonaniem zakupu, bądź inną czynnością, na której zależy klientowi.
W kolejnym miesiącu koszt konwersji pierwszej widocznej na załączniku kampanii wzrósł, ponieważ spadł jej współczynnik. Pomimo większej liczby kliknięć, mniej internautów zdecydowało się skorzystać z oferty reklamowanej marki.
Jeszcze lepiej obrazuje to kolejna załączona grafika. W kwietniu współczynnik konwersji dla pierwszej kampanii wyniósł zaledwie 0,26%, przez co koszt pojedynczej konwersji wzrósł o niemal sto procent w porównaniu do wyników kampanii osiągniętych w lutym. Wniosek jest stosunkowo łatwy do wyciągnięcia – im większa efektywność kampanii, tym mniejszy koszt konwersji. Należy jednak pamiętać także o pozostałych warunkujących kosz prowadzenia kampanii czynnikach, takich jak optymalizacja czy konkurencyjność danej branży.
Google Ads – warto postawić na doświadczoną agencję?
Decydując się na prowadzenie kampanii Google Ads, zdecydowanie warto skorzystać z usług renomowanej agencji marketingowej. Choć samodzielne przygotowywanie i nadzorowanie kampanii jest możliwe, tak należy wziąć pod uwagę fakt, że bez odpowiedniego zaplecza teoretycznego tego typu marketing może okazać się nieskuteczny, a co za tym idzie – także nieopłacalny. Agencje zazwyczaj pobierają za prowadzenie kampanii wynoszącą minimum kilkaset złotych prowizję. Koszt ten, obok oszacowanego budżetu, należy uwzględnić przy planowaniu marketingu w Google Ads.
Rzeczywisty koszt kliknięcia w reklamę jest uzależniony od kilku czynników, co może okazać się niejasne dla osoby zamierzającej zainwestować w kampanię Google Ads. Po zapoznaniu się z regulującymi te zależności mechanizmami okazuje się jednak, że obliczenie przybliżonego średniego kosztu kliknięcia w reklamę to stosunkowo nietrudne zadanie. To m.in. dzięki swojej przejrzystości i funkcjonalności kampanie reklamowe Google Ads stanowią znakomite narzędzie, które w rękach doświadczonego marketingowca może okazać się wyjątkowo efektywnym środkiem promocji.