Co nas czeka w 2025 roku? Przewidujemy trendy w PPC/e-marketingu

Oczekiwania konsumentów i technologia ewoluują. To sprawia, że należy stale dostosowywać się do zmian, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje e-marketing. Już w 2024 roku można było zaobserwować wzrost konkurencji w Internecie. Tylko odpowiednie korzystanie z dostępnych narzędzi daje zatem szanse na skuteczną rywalizację o klienta. Nie ma wątpliwości, że 2025 rok przyniesie nowe wyzwania i sposoby na realizacje założonych strategii. W tym artykule przewidujemy trendy, jakie będą widoczne w e-marketingu. 

Pełniejsze wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji (AI) w marketingu

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to trend w marketingu internetowym, który stale się rozwija. Nie inaczej będzie zapewne także w 2025 roku. Przybywa możliwości zastosowań. Sztuczna inteligencja staje się koniecznością, aby skutecznie rywalizować na rynku z konkurencją. Tak naprawdę dużo trendów w marketingu internetowym ma bezpośredni związek z zastosowaniem AI. Wspomaga ona m.in. tworzenie i optymalizację reklam, licytacje, rekomendowanie treści czy prognozowanie zachowań klientów. Co istotne, każdy proces da się w ten sposób przyspieszyć. Poznanie zachowań odbiorców bezpośrednio przekłada się przy tym na skuteczność kampanii PPC. Na najbliższe miesiące przewiduje się wzrost zastosowania sztucznej inteligencji w zakresie generowania treści, optymalizacji SEO, a także zbierania oraz analizy danych.

Jeszcze większa automatyzacja działań marketingowych w sieci

Automatyzacja to trend bezpośrednio powiązany z rozwojem sztucznej inteligencji. Obejmuje ona coraz nowsze obszary przy tworzeniu strategii oraz kampanii reklamowych w Internecie. Co ważne, wszystkie zmiany i optymalizacje mogą zachodzić w czasie rzeczywistym na podstawie zebranych szczegółowych danych. Automatyzacja jest w stanie w sposób znaczący wpłynąć na poprawę efektywności przy dużej oszczędności czasu i czeka ją dalszy rozwój.

Hipersonalizacja

Personalizacja to sposób, aby pozyskać konkretny typ klienta lub wręcz osobę. Ten trend będzie wciąż rozwijany, a jego znaczenie wzrośnie. Treść reklamowa dostosowana do preferencji i zachowań konkretnej osoby cechuje duża skuteczność ze względu na precyzję targetowania. Ale również odbiorcy oczekują takiego typu przekazu. Stąd też można tu mówić wręcz o trendzie hipersonalizacji.

Wykorzystanie danych z pierwszej ręki (first-party data)

Oczywiście personalizacja wymaga pozyskiwania danych oraz ich szczegółowej analizy z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi, także tych wspomaganych przez sztuczną inteligencję. Dzięki temu targetowanie jest znacznie bardziej precyzyjne. To coraz częściej będą jednak informacje o użytkownikach pozyskiwane bez wykorzystania ciasteczek zewnętrznych, a w oparciu bardziej o zachowania w obrębie konkretnej witryny, a więc „z pierwszej ręki”.

Optymalizacja kampanii pod urządzenia mobilne

Liczba użytkowników urządzeń mobilnych na świecie stale wzrasta. Nie dziwi więc trend dostosowywania kampanii reklamowych także pod nie. Responsywność strony internetowej, szybkość jej ładowania oraz intuicyjna nawigacja odgrywają tu szczególną rolę. To wszystko przekłada się na płynność w poruszaniu się po witrynie i wrażenia użytkownika, który jest wtedy bardziej skory do dokonania zakupów. Sposobem na przyciągnięcie do marki coraz częściej stają się gry mobilne oraz reklamy społecznościowe.

Marketing oparty na treściach generowanych przez użytkowników (UGC)

Nastawienie na User Generated Content (UGC), czyli treści generowane przez użytkowników to istotny trend, którego nie można lekceważyć.  Pozwala bowiem angażować odbiorców, wzmocnić zaufanie oraz zbudować trwalsze relacje. Opinie znanych osób są cenione bardziej od  tradycyjnej reklamy. W związku z tym współpraca z influencerami oraz działania na rzecz pozyskania ambasadorów marki mogą przynieść realne korzyści. Są oni w stanie przyciągnąć zwłaszcza osoby z tzw. pokolenia Z. Z tego właśnie powodu UGC staje się ważnym elementem strategii marketingowych. Warto ponadto zachęcać użytkowników do udziału w tworzeniu zróżnicowanej treści poprzez konkursy czy różnego rodzaju wyzwania. Reakcja na posty i próby kontaktu to w zasadzie podstawa. Ważną rolę w procesie budowania zaangażowania i lojalności odgrywają oczywiście media społecznościowe.

Autentyczność

Młodszym odbiorcom zależy na autentyczności materiałów dostępnych w sieci. Dotyczy to także przekazów reklamowych oraz wizerunku marki. Autentyczność  coraz bardziej będzie przekładać się na ich sprzedaż. Wielu konsumentów wciąż ma ograniczone zaufanie do reklam generowanych przez sztuczną inteligencję. Stąd właśnie tak ważna pozostaje transparentność oraz autentyczność w komunikacji. W tym kontekście lepiej zaangażować we współpracę mikroinfluencerów o mniejszych zasięgach. Uchodzą oni za bardziej autentycznych od wpływowych postaci rozpoznawalnych nawet w obrębie kraju.

Lokalne produkty oraz usługi

Statystyki pokazują, że w internetowej wyszukiwarce Google coraz więcej wyszukiwań ma charakter lokalny. Taka sytuacja pozwala wnioskować, że rola marketingu zawężonego do konkretnych lokalizacji także będzie wzrastać. Jest to powiązane w dużej mierze z potrzebą poszukiwania przez konsumentów swojego rodzaju autentyczności. To dobra wiadomość dla mniejszych marek oraz firm działających lokalnie. Oczywiście muszą one zadbać o odpowiednią strategię oraz przeznaczenie pewnej puli ze swojego budżetu na reklamę.

Dalszy rozwój treści wizualnych oraz materiałów wideo

Wiele wskazuje na to, że jeszcze większą rolę w e-marketingu odgrywać będą w 2025 roku treści wizualne oraz wideo. Odpowiednio skomponowane narracyjnie są one w stanie przyciągnąć uwagę. To bardzo istotne, gdy badania wskazują, że koncentracja użytkowników spada. Tymczasem interesujący i niezbyt długi materiał filmowy jest w stanie zwiększyć zaangażowanie. Zapoznaje przy tym konsumenta z produktem i zwiększa rozpoznawalność marki. Można przewidywać rozwój narzędzi do tworzenia tego typu treści. Dłuższe materiały filmowe też będą zyskiwać na popularności. Dotyczy to zwłaszcza podcastów, również tych prowadzonych na żywo z możliwością zadawania pytań osobie prowadzącej.

Interakcja z klientem za pomocą doświadczeń dźwiękowych

Rozwój technologii związanych z generowaniem dźwięku także otwiera nowe możliwości przed marketingowcami. Należy spodziewać się, że 2025 rok przyniesie więcej interakcji głosowych i dźwiękowych pomiędzy marką a klientem. Nie dotyczy to zatem wyłącznie asystentów głosowych, ale również muzyki dostosowanej do użytkownika. Tego typu działanie wpływa bowiem na budowanie trwalszej więzi z odbiorcami.

Marketing wielokanałowy oraz innowacyjne formaty reklamowe

Aby wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą e-marketing konieczna jest adaptacja do nowych możliwości oraz formatów. W ten sposób można wyróżnić się na tle konkurencji. Reklamy immersyjne, transmisje na żywo, ankiety, webinary, krótkie filmy – to wszystko pozwala na pokazywanie marki na różnych platformach. Przyczynia się także do większego zaangażowania użytkowników. Warto zatem próbować zupełnie nowych formatów. Łączenie kampanii w wielu zróżnicowanych kanałach to sposób na maksymalizację zasięgów oraz efekt synergii. Niemniej konieczne są tu zazwyczaj większe nakłady.

Wyższy poziom reklamy natywnej

Najskuteczniejsza reklama cechuje się tym, że nie jest nachalna dla odbiorcy. Powinna być dyskretna i niejako „przy okazji”. Reklama natywna w pewnym sensie wtapia się w tło i nie narzuca się ze swoim przekazem użytkownikowi, ale jednocześnie zwraca jego uwagę. W 2025 roku należy spodziewać się dalszego rozwoju marketingu natywnego. Ta taktyka często bowiem generuje najwyższy zwrot z inwestycji.

Rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona (AR) w marketingu

W 2025 roku postępował będzie trend na tworzenie doświadczeń angażujących więcej zmysłów z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, co pozwala zacierać granice między światem rzeczywistym i cyfrowym. Dzięki temu interakcja z klientami staje się pogłębiona i pozwala im poczuć się bliżej marki. Prawdopodobnie tego typu technologie będą coraz bardziej dostępne. To z kolei pozwoli im na dalszy rozwój. Wirtualne showroomy, wydarzenia i doświadczenia są w stanie zaangażować odbiorców bez względu na lokalizację geograficzną. Będą się one stawać stopniowo bardziej immersyjne.

Handel społecznościowy

Handel społecznościowy to stosunkowo nowe rozwiązanie, ale z pewnością będzie rozwijane w najbliższych kilku latach. Pozwala bowiem integrować bezpośrednie doświadczenia zakupowe w obrębie platform społecznościowych takich jak TikTok, Facebook czy Instagram. To w znaczący sposób upraszcza i przyspiesza proces dokonywania zakupów. Doświadczenie jest płynne. Wpływa to również pozytywnie na wyniki sprzedażowe. Trend zakupu bezpośredniego z poziomu platform społecznościowych warto wykorzystać nawiązując współpracę influencerską. Tu warto wziąć pod uwagę zwłaszcza osoby mające duże zasięgi w sieci. Ważne też, aby influencerzy byli spójni z zasadami wyznawanymi przez markę. Pewnym wyzwaniem staje się zapewnienie przejrzystych praktyk oraz bezpieczeństwa danych wrażliwych w kanałach handlu społecznościowego.

Marketing zrównoważony i odpowiedzialność społeczna

W dobie zwiększającej się świadomości ekologicznej można zaobserwować także przenikanie tego trendu do marketingu cyfrowego. Konsumenci coraz częściej oczekują bowiem od marek konkretnych działań na rzecz ochrony klimatu czy wpływających pozytywnie na społeczeństwo, a także zabierania stanowiska w ważnych kwestiach. Tu ważną rolę odgrywa transparentność działań. Sprawdzoną metodą jest chociażby pokazanie cyklu życia produktu, zaprezentowanie danych na temat zmniejszenia zużycia surowców naturalnych w trakcie produkcji, treści edukacyjne w kampaniach czy wspieranie recyklingu. W kwestiach ważnych społecznie, lecz niejednoznacznie postrzeganych, wskazana jest jednak pewna doza ostrożności, aby nie zniechęcić do siebie części odbiorców.

Trendy w e-marketingu na 2025 rok – podsumowanie

W 2025 roku wzbudzenie zainteresowania użytkowników będzie jeszcze trudniejsze. Z tego powodu większą rolę w dotarciu do konsumentów odgrywać powinna kreatywność oraz pomysłowość. Sposoby komunikacji i interakcji z klientem przechodzą obecnie dynamiczne zmiany, więc należy być otwartym na nowe opcje. Istotne okaże się tu wdrożenie strategii, które są dopasowane do odbiorcy, ale też nowoczesne i etyczne. Dla współczesnego użytkownika znaczenie ma autentyczność oraz transparentność i w tych kierunkach powinny podążać marki ze swoimi produktami oraz przekazem reklamowym. Wsparciem w realizacji kampanii będzie niewątpliwie sztuczna inteligencja, której rola w tym procesie stale wzrasta. Przewidując trendy,  dostosowując się do nich i łącząc je ze sobą można zyskać przewagę nad rynkową konkurencją.