AI (Artificial Intelligence) przestała być już kojarzona z niszowymi projektami informatycznych czy filozoficznymi dyskusjami o granicach technologii. Stała się natomiast praktycznym, wieloaspektowym narzędziem, którego umiejętne wykorzystanie każdego dnia tworzy nowe modele pracy dla niezliczonych firm na całym świecie.
AI w marketingu – perpetuum mobile sprzedaży
Digital marketing bez udziału AI wyglądałby dziś zupełnie inaczej. Choć większość użytkowników Sieci nie poświęca tej kwestii zbytniej uwagi, każdego dnia korzystają oni z dziesiątek funkcjonalności, powołanych do życia dzięki mocy sztucznej inteligencji. Inteligentne programy stały się też niezastąpionymi pomocnikami dążących do sukcesu przedsiębiorców.
W formie chatbotów pomagają one rozwiązywać problemy klientów przez 24 godziny na dobę, uwalniając czas pracowników na kontakt w sytuacjach, gdzie jest on faktycznie niezbędny. W postaci algorytmów wyszukiwarki dbają o to, by rezultaty dla fraz wpisywanych w jej okienko w każdej sekundzie jak najpełniej wychodziły naprzeciw pragnieniom użytkowników. Przedsiębiorca, któremu uda się przeniknąć ich tajniki, będzie miał w ręku wirtualny klucz, otwierający drzwi bezpośrednio do pokoju klienta.
Skracające czas pisania automatyczne uzupełnianie tekstu to również efekt pracy programu uczącego się. Niewyobrażalne strumienie danych, na jakich bazują programy AI w marketingu, stają się także podstawą do sprawnego generowania leadów, oceny ich wartości i analizy rezultatów kampanii. Sztuczna inteligencja rośnie prócz tego w siłę na polu przewidywania trendów biznesowych na nadchodzące miesiące, a nawet lata, korzystając z tzw. wielkich danych.
Innowacyjne kampanie reklamowe – dzieło sztucznej inteligencji
Właściciele firm, którzy zdecydowali się na odważny krok w świat reklamy przy użyciu AI, z początku wydają się nie dowierzać skali otrzymywanych wyników. Systemy do obsługi reklamy na bazie AI mają możliwość zbierania, przetwarzania i sprawnej dystrybucji ogromnych zasobów danych, które od razu mogą zostać przekazane odpowiednim działom firmy.
Co więcej, w połączeniu z inteligentnymi asystentami programy te od razu mogą nawiązać kontakt z odwiedzającym stronę, wykazując inicjatywę, która nie pozostanie niezauważona. Umiejętna optymalizacja kampanii Google Ads stwarza firmom możliwość korzystania z magii pozycjonowania lokalnego, dostępnej między innymi dzięki algorytmowi Opos, umożliwiając ograniczenie nakładów finansowych na reklamę.
Zastosowanie IA w marketingu pozwala na wykorzystanie do celów reklamowych tak zwanych treści dynamicznych. Stanowią one niemal gotową receptę na rosnące współczynniki konwersji – zamiast poszerzającej się miarowo, ale pełnej stagnacji bazy danych otrzymujemy dzięki nim nieustannie aktualizowane informacje. Algorytmy pogłębiają swoją znajomość użytkowników strony w miarę upływu czasu trwania kontaktu, co otwiera drogę intuicyjnym, wąsko targetowanym przekazom reklamowym.
Książki z maszyny? Jeszcze nie, ale być może już niedługo!
Jednym z najbardziej obiecujących zastosowań AI w marketingu jest obecnie również generowanie i organizacja unikalnego, zgodnego z zasadami SEO kontentu na strony internetowe. Z pozoru mogłoby się wydawać, że proces tak kreatywny i zindywidualizowany, jak pisanie, nieprędko zostanie oddany pod kuratelę programów komputerowych. Jednak wykorzystanie inteligentnych neurosieci uczących się w połączeniu z morzem dostępnych im współcześnie informacji elektronicznych pozwoliło na przekroczenie tej bariery.
Aplikacja sztucznej inteligencji na tym polu jak na razie okazała się przynosić najlepsze efekty w pracy redakcji czasopism czy portali internetowych, umożliwiając błyskawiczne pisanie newsów, krótkich notatek, streszczeń czy spisów treści. Użytkowany w redakcji Washington Post program Heliograf, nazywany „automatycznym narzędziem do tworzenia opowieści”, zdążył już wygenerować tysiące artykułów.
Na rynku pojawiają się boty, które niedługo będziemy mogli nazwać autorami kontentu w prawdziwym tego słowa znaczeniu. Są one w stanie uczyć się języka z kontekstu, uwzględniając synonimy, metafory czy pola semantyczne słów. Mogą także przyjmować feedback od każdego użytkownika, który wejdzie w dialog z oferowaną treścią, a nawet wykazywać się empatią na podstawie kojarzonych z nią przesłanek językowych. Rosnące możliwości AI już teraz pozwalają na powstanie unikatowej relacji pomiędzy działem sprzedaży a klientem – relacji, której mediatorem jest przyjazna odbiorcom technologia.