AI z pomocą marketerom i ich kreatywności

Sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence) znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie dziedzin. Nic dziwnego, że korzystają z niej także marketingowcy, w tym oczywiście także ci specjalizujący się w działalności internetowej. Już obecnie nie jest to dla nikogo zaskoczeniem. Jednocześnie należy się spodziewać, że trend ten wciąż będzie się rozwijał w miarę postępów kolejnych narzędzi, których funkcjonowanie oparte jest o AI. Sztuczna inteligencja w wielu dziedzinach to jeszcze melodia przyszłości, w przypadku marketingu internetowego to już jednak rzeczywistość. I to rzeczywistość, która trwa już od pewnego czasu.

Nad rozwojem narzędzi wykorzystujących AI w marketingu pracuje oczywiście także zespół Google. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań ma wspomagać użytkownika w wyborze skuteczniejszych opcji. Prace są zaawansowane i należy spodziewać się wielu ulepszeń w tym zakresie. Nie jest to jednak rewolucja, a bardziej zmiany ewolucyjne. Przykładowo w ostatnim czasie podano nowe informacje dotyczące automatycznie tworzonych komponentów oraz trybu konwersacyjnego w systemie reklamowym Google Ads, nad którymi prace trwały od początku 2023 roku.

Komponenty automatyczne w systemie Google Ads

ai jako pomoc w marketinguTo, czym są tworzone automatycznie komponenty, nie wymaga w zasadzie tłumaczenia. Na podstawie podanych niektórych z parametrów program dostosowuje pozostałe i zajmuje się częścią kreatywną. To niezwykle pomocne narzędzie, którego zadaniem jest wyświetlanie elastycznych reklam jeszcze bardziej trafiających do konkretnego odbiorcy. Dotyczy to zarówno nagłówków, jak i tekstów przekazu marketingowego w odniesieniu do wcześniejszych publikacji, kontekstu czy estetyki strony docelowej. Oczywiście, jeżeli automatyczne komponenty nie spełniają oczekiwań, można je w łatwy sposób usunąć.

Komponenty tworzone automatycznie to de facto ustawienie na poziomie kampanii. Dostęp jest prosty. Aby zacząć z niego korzystać, można je włączyć na stronie kampanii. Inna opcja to wybranie opcji „Włącz komponenty tworzone automatycznie” na stronie Rekomendacje. Początkowo opcja ta dostępna była wyłącznie dla kampanii prowadzonych w języku angielskim. W obecnej wersji komponenty tworzone automatycznie obsługują już także: niemiecki, hiszpański, francuski, włoski, portugalski, niderlandzki oraz japoński. Nie brak tu kolejnych ulepszeń. Dla działań reklamowych przeprowadzanych w języku angielskim już wkrótce opcja komponentów tworzonych automatycznie będzie wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję. Końcowe efekty staną się więc w większym stopniu zróżnicowane.

Tryb konwersacyjny w systemie Google Ads

Jeszcze bardziej imponujący wydaje się tryb konwersacyjny, który opiera się na rozwoju dużych modeli językowych (LLM – large language model). Wystarczy podać adres URL własnej witryny, aby sztuczna inteligencja wygenerowała samodzielnie wszystkie niezbędne jej zdaniem elementy kampanii – nagłówki, słowa kluczowe oraz obrazy. Oczywiście możliwa jest modyfikacja w oparciu o przekazywane w trakcie rozmowy systemowi sugestie. Każdy końcowy projekt musi zostać ostatecznie zatwierdzony przez człowieka.

Wprawdzie tryb konwersacyjny był do tej pory testowany na niewielkiej grupie reklamodawców, ale ich opinie są niezwykle pochlebne. Sprzyja oszczędności czasu, a także jest w stanie podsunąć zupełnie nowe pomysły i rozwiązania w trakcie tworzenia kampanii w systemie Google Ads. Obecnie trwają prace udoskonalające tryb konwersacyjny, aby jeszcze lepiej spełniał on oczekiwania przyszłych użytkowników. Jak już poinformowano, dalszy etap testów dla języka angielskiego będzie przeprowadzany w Stanach Zjednoczonych oraz w Wielkiej Brytanii.

Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w marketingu

Oczywiście zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu wykracza poza system reklamowy Google Ads. Istnieje wiele innych narzędzi opartych o AI, które wspomagają pracę marketera internetowego. ChatGPt, Jasper.ai, AIPRM, Chatfuel, Writersonic, Daydrm.ai, Dall-E, NLP Cloud, Stable Diffusion, Midjourney, Unscreen, HubSpot, Marketo, Customers.ai – to tylko przykładowe, a i tak widać, że jest w czym wybierać. Część z nich niewątpliwie doczeka się ulepszeń i aktualizacji, a powstaną też zupełnie nowe narzędzia. Trzeba więc mieć świadomość, że możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w pracy marketera będą stale rosnąć, a nawet minimalizować jego rolę.

Marketing już jednak dzisiaj wykorzystuje AI do swojej pracy. Zastosowanie generatywnej sztucznej inteligencji sprawdza się przy optymalizacji treści pod kątem SEO, w tym podczas tworzenia tytułów, meta opisów, konspektów czy nawet pisania artykułów oraz ich korekty. Ale marketing stwarza znacznie większe pole do popisu dla AI. Wystarczy wspomnieć o tworzeniu grafik, materiałów audiowizualnych czy wreszcie strategii działań. To wszystko sprawia, że są one bardziej spersonalizowane. Jednocześnie sztuczna inteligencja sprzyja automatyzacji działań marketingowych, a także wspomaga badanie ich efektów.

Najważniejsze korzyści z zastosowania AI w marketingu

Już na obecnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji można zaobserwować wiele zalet korzystania z niej w obrębie działań marketingowych. Główne założenie to większa skuteczność reklam przy zdecydowanie mniejszych nakładach pracy, czasu oraz pieniędzy. To wszystko ma niebagatelny wpływ na wyniki biznesowe i potrafi odciążyć pracowników z części zadań poprzez ich automatyzację. A trzeba też przy tym pamiętać, że efekty pracy AI często bywają nieszablonowe i niepowtarzalne. Pozwalają też na szybką kreację wariacji w odniesieniu do tej samej treści oraz parametrów.
ai jako pomoc w marketingu
Nie należy również zapominać o użyteczności i funkcjonalności. Narzędzia korzystające ze sztucznej inteligencji są przyjazne i stosunkowo łatwe w obsłudze. Sam przekaz marketingowy jest dostosowany do wąskiej grupy docelowej, co wpływa na jego zwiększoną trafność. Ułatwia to też dywersyfikację reklam w zależności od segmentów odbiorców. System wykona wszystkie czynności automatycznie, a nawiązanie właściwej relacji z klientem przyniesie korzyści także w przyszłości. Spersonalizowane komunikaty są w stanie zachęcić do działania.

Potencjalne zagrożenia z użycia AI w działaniach marketingowych

Sztuczna inteligencja wciąż nie jest doskonała. Wiele potencjalnych zagrożeń z jej stosowania wynika więc z faktu obecnego zaawansowania. Generowane przez AI treści wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Pojawiają się w nich błędy rzeczowe, etyczne czy logiczne, a nawet plagiaty. Również interpretacja tekstu czy złożonych komend wciąż bywa niepoprawna, podobnie jak zrozumienie kontekstu. W związku z tym AI może kreować rozwiązania niezgodne z celami czy wartościami danej firmy. W niektórych sytuacjach postawi też na sprawdzone wzorce, a nie unikatowe rozwiązania. Wciąż działa bowiem odtwórczo oraz schematycznie.

Istotnym problem sztucznej inteligencji na obecnym etapie rozwoju jest brak ludzkiej empatii, intuicji, a także niemożność formułowania własnych wniosków czy przemyśleń. Jednocześnie w niektórych sytuacjach istnieje ryzyko częściowej utraty przez człowieka kontroli nad procesami analitycznymi i decyzyjnymi. Ułatwia to też możliwość powstawania firm korzystających z AI, ale świadczących usługi niskiej jakości. Duże obawy budzi również wśród niektórych osób potencjalna utrata pracy przez pracowników marketingu w przyszłości.

Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu dziedzinach, także w marketingu. Nie jest to sytuacja nowa i niesie za sobą wiele korzyści. Początkowo AI znajdowała zastosowanie głównie w analizie danych, ale jej znaczenie i możliwości stale rosną. W marketingu internetowym nie sposób już od niej uciec. Wystarczy wspomnieć, że algorytm każdej szanowanej wyszukiwarki opiera się na AI. Nie ma więc wątpliwości, iż sztuczna inteligencja zmienia już teraz i jeszcze bardziej będzie zmieniać świat reklamy. Kolejne firmy, w tym Google, będą udoskonalać swoje produkty, aby bardziej angażować użytkowników i podnosić poziom ich doświadczeń. Przykładem są choćby stopniowo wprowadzane zmiany w system reklamowy – takie, jak tryb konwersacyjny czy automatyczne komponenty.

Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że sztuczna inteligencja na obecnym etapie rozwoju wciąż nie jest doskonała i popełnia wiele błędów, więc sprawdza się bardziej podczas wykonywania zadań powtarzalnych. Z tego też powodu wymaga jednak ludzkiego nadzoru. Umiejętne wykorzystanie narzędzi opierających swoje funkcjonowanie na AI może stanowić niezastąpione wsparcie oraz inspirację dla marketerów. Sztucznej inteligencji nie należy przy tym bezgranicznie ufać. Efekty jej pracy to tylko pewien punkt wyjścia. Dlatego, aby osiągnąć maksymalne korzyści w wyniku jej zastosowania, konieczne są odpowiednia wiedza oraz doświadczenie marketingowe. Sztucznej inteligencji w świecie marketingu nie należy i nie warto lekceważyć. Agencje, które nie zdecydują się na jej zastosowanie, szybko mogą bowiem utracić konkurencyjność na rynku.