Strategia wielokanałowa w Google Ads – dlaczego warto jej używać?

Każdy biznes potrzebuje strategii, która dzięki wykorzystaniu pełnego potencjału i zasobów pozwoli na osiągnięcie założonych celów w różnych sferach. Jednym z ważniejszych obszarów działania jest tu marketing. Wytyczne działania w oparciu o strategię mogą dotyczyć krótkiego lub długiego okresu. Celem nadrzędnym zawsze pozostaje przy tym maksymalizacja zysku firmy i jej dalsze funkcjonowanie w dłuższej perspektywie. Strategia marketingowa stanowi w tej sytuacji podstawę do planowania skutecznych działań, a następnie daje określone wytyczne do ich wdrażania. Trzeba przy tym pamiętać, że w wyniku zmiennych okoliczności środki prowadzące do celu mogą, a nawet powinny ulegać modyfikacji.

Tworzenie odpowiedniej strategii marketingowej to proces, którego nie można zbagatelizować. Wymaga czasu oraz skrupulatności, bo ma duże znaczenie dla późniejszego funkcjonowania biznesu. Aby maksymalizować zyski, wiele przedsiębiorstw decyduje się na działania wielokanałowe, czyli takie, które pozwalają na dotarcie z przekazem do klienta na szereg różnych sposobów. To zazwyczaj zwiększa skuteczność poprzez interakcję z docelowym odbiorcą. Istotą marketingu wielokanałowego (ang. multichannel marketing) jest zatem wykorzystanie wielu środków dotarcia do klienta jednocześnie.

Z tego artykułu dowiesz się:

Wielokanałowość w Google Ads

Wielokanałowość w Google AdsZnaczenie Internetu dla działań marketingowych stale wzrasta i jest to proces całkowicie naturalny. Marketing internetowy wykorzystuje przy tym oczywiście wiele kanałów dotarcia do klientów. Mogą to być przykładowo media społecznościowe czy newslettery. Wielokanałowość może obejmować także pojedynczy system reklamowy, jakim jest Google Ads. Pozwala on na wykorzystanie wielu odmiennych kampanii jednocześnie. Oczywiście cel działania pozostaje przy tym niezmienny – dotarcie do szerokiej grupy docelowych odbiorców oraz maksymalizacja zysków ze sprzedaży. Wśród kampanii dostępnych w systemie Google Ads można wyróżnić wiele typów, spośród których kilka jest używanych najczęściej. Są to przede wszystkim:

  • reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania (Search);
  • kreacje graficzne w postaci banerów pojawiających się na witrynach partnerskich Google (Display);
  • wideo w sieci YouTube i innych;
  • reklamy produktowe w sieci wyszukiwania (PLA);
  • kampanie lokalne obejmujące działalność w określonej lokalizacji;
  • kampanie promujące aplikacje oraz reklamy inteligentne (PerformanceMax).

Poza kompleksowym działaniem PerfromanceMax, które samodzielnie dobiera kanały komunikacji, pozostałe typy można ze sobą łączyć.

Najważniejsze zalety strategii wielokanałowej Google Ads

Zastosowanie wielokanałowych kampanii marketingowych z użyciem systemu reklamowego Google Ads niesie ze sobą wiele korzyści. Wśród tych, które należy uznać za najważniejsze, są:

  • Precyzja przekazu – reklamy kierowane są do grupy docelowej i można mieć pewność, że odbiorcami są osoby najbardziej zainteresowane danym produktem lub usługą. Kampania wielokanałowa pozwala przy tym dotrzeć do grup konsumenckich o bardzo zróżnicowanych preferencjach zakupowych, dla których ta sytuacja również jest bardziej komfortowa. To często skutkuje poszerzeniem i ułatwieniem dostępności oferty;
  • Duży zasięg oddziaływania – Internet to potężne medium, które pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Kampania wielokanałowa w porównaniu do typów standardowych ma oczywiście znacznie większy zasięg. Wpływa to na zwiększenie rozpoznawalności marki i utrwalenie jej wizerunku wśród konsumentów;
  • Kontrola – skuteczność działań można monitorować za pomocą przekazywanych szczegółowych danych liczbowych. To pozwala dodatkowo wzmocnić oddziaływanie reklamy i reakcję konsumentów na kontakt z nią w oparciu o dostępne środki budżetowe przeznaczone na działania marketingowe;
  • Duża liczba kanałów komunikacji z firmą – pozyskiwania cennych informacji zwrotnych z rynku pozwala uporządkować procedury zarządzania oraz organizacji sprzedaży. Przekłada się również na zadowolenie klientów z obsługi czy ograniczenie liczby reklamacji. Elastyczne podejście i otwartość na nowe rozwiązania ułatwi także wprowadzenie kolejnych zmian i modyfikacji w przyszłości.

Cross, omni i multi – podobne, ale inne

Google Ads pozwala na zastosowanie wielu strategii marketingowych. Każda z nich ma swoje zalety i przynosi określone korzyści. Należy je więc dobierać do konkretnego przypadku. Wtedy zwiększają one znacząco szanse na sukces danej kampanii. Trzy rodzaje strategii, ze względu na swoje podobieństwo, często bywają ze sobą mylone:
Cross, omni i multi – podobne, ale inne

Marketing wielokanałowy (multichannel)

W tym przypadku jednakowy przekaz jest rozciągany na inne, niezależne kanały, co ma przynieść korzyści w postaci dotarcia do większej liczby konsumentów. Za każdym razem istotne jest też zainteresowanie ich treścią, choć w centrum stawia się produkt.

Marketing międzykanałowy (cross-channel)

Ten typ nazywany jest także krzyżowym. Dochodzi tu do zastosowania przynajmniej dwóch kanałów komunikacji, ale najistotniejszą różnicą jest ich bezpośrednie powiązanie ze sobą. Wymieniają się one informacjami, aby jeszcze bardziej zaangażować potencjalnego kupującego.

Marketing omnikanałowy (omnichannel)

To efekt rozszerzenia multichannel i cross-channel w celu uzyskania bardziej zaawansowanej i kompleksowej kampanii. W tym przypadku ma miejsce pełna integracja wszystkich narzędzi w ramach strategii reklamowej. Chodzi o całościowe doświadczenie zakupowe na każdym etapie. Mamy tu do czynienia z wyższym poziomem przekazu, w którym klient jest w jego centrum. To zatem coś więcej niż tylko zastosowanie wielu kanałów przekazu, to połączenie ich w jeden system komunikacji oraz sprzedaży. Wielokanałowość i międzykanałowość to ważne elementy omnikanałowości, ale przy tym pojęcia węższe.

Jak przygotować dobrą strategię marketingu wielokanałowego?

Dobór strategii zawsze jest uzależniony od celów, posiadanych zasobów oraz potrzeb klientów. Dlatego w takim kierunku powinno przebiegać planowanie. Za każdym razem przy kreacji właściwej strategii marketingu wielokanałowego Google Ads konieczne są pewne stałe etapy jej powstawania:

  • Zdefiniowanie celów – absolutna podstawa każdej strategii. Za każdym razem powinny być one przy tym skonkretyzowane oraz mierzalne, aby weryfikacja ich osiągnięcia była możliwa do przeprowadzenia;
  • Segmentacja kupujących – określenie właściwej grupy docelowej jest kluczowe, aby zrozumieć działanie i schematy, w jakich funkcjonują konkretni klienci. Poznanie ich pomoże wdrożyć właściwe działanie zachęcające do zakupu produktu czy usługi. Odbiorców definiują m.in. dane demograficzne, zainteresowania, aspiracje czy pozycja zawodowa;
  • Dobór kanałów i właściwego przekazu – ważne, aby przemawiały one do grupy docelowej. Ważne są tu treść i jej jakość, język oraz format. Działania podejmowane w ramach marketingu wielokanałowego powinny być spójne i dopasowane do obsługiwanego kanału. Tylko w ten sposób są one w stanie przynieść pożądane efekty. Każdy z kanałów może mieć przy tym indywidualny plan działań marketingowych. System Google Ads daje duże możliwości konfiguracji. Najważniejsze jest jednak najszybsze i najtrafniejsze dotarcie do klienta. Dostęp do produktu lub usługi powinien być więc możliwy przy użyciu różnych ścieżek.
  • Analiza wyników – efekty działań marketingowych należy stale analizować i wyciągać z nich wnioski pozwalające na dalszą optymalizację kampanii w celu podniesienia jej skuteczności. Monitoring powinien przy tym obejmować wszystkie możliwe do kontroli elementy.

Sprzedaż online i offline w strategii marketingu wielokanałowego

Granice między światem offline i online ulegają stopniowemu zatarciu. Obie sfery coraz częściej na siebie nachodzą, stanowiąc integralną całość. Zjawisko to zauważyli także specjaliści z branży marketingu i zaczęli poszukiwać rozwiązań, w jaki sposób je wykorzystać w kampaniach reklamowych oraz w obsłudze klienta, także tej posprzedażowej. Komunikat musi być spójny zarówno kiedy jest przekazywany online, jak i offline, aby stanowić dopełnienie tego samego doświadczenia zakupowego. Jednocześnie wszystkie kanały przekazu należy traktować i rozwijać równorzędnie. I to nawet w przypadku, gdy jeden z nich jest dominujący pod kątem ostatecznej transakcji.

Klienci podczas robienia zakupów coraz częściej korzystają z wielu kanałów. W każdym z nich oczekują identycznej obsługi na wysokim poziomie, tych samych warunków sprzedaży oraz jednakowego poczucia komfortu. Dlatego miejsca te powinny się swobodnie przenikać w wielu punktach – tego właśnie oczekuje współczesny konsument. To on ma zdecydować, jaki sposób dotarcia do produktu jest w danym momencie najwygodniejszy. Z kolei rolą sprzedawcy jest odpowiedzieć na jego potrzeby i dać wiele możliwości na ich zaspokojenie. Pogłębia to znacząco relację kupującego z marką na poziomie wirtualnym oraz realnym. Przykładem na integrację sprzedaży online i offline są zakupy dokonane w Internecie, ale z odbiorem w punkcie stacjonarnym.

Podsumowanie

Oczekiwania klientów są coraz wyższe. Używanie wielu kanałów przekazu ma za zadanie wzmocnienie komunikatu i skuteczne zachęcenie do skorzystania z oferty. Poziom konwersji mierzyć można również liczbą wejść na stronę internetową nawet bez dokonywania zakupu. Taka aktywność wzmacnia bowiem wśród konsumentów świadomość i wiarygodność marki, co może zaprocentować zakupami w przyszłości. Wielokanałowość wymaga od sprzedawcy zastosowania odpowiednich narzędzi, a czasem również zmian organizacyjnych wewnątrz firmy. Cel takich działań jest jednak oczywisty – podniesienie poziomu usługi i w konsekwencji pozyskanie nowych klientów.

Strategie wielokanałowe cechuje duża skuteczność zwłaszcza w przypadku osiągania celów marki. Z kolei omnikanałowość to dobry sposób na poprawę ogólnych wrażeń klienta w trakcie procesu zakupowego. To potrafi przywiązać kupującego do konkretnego sklepu i nawiązać z nim trwalszą relację. Wielokanałowy marketing Google Ads w połączeniu z pozycjonowaniem pod kątem wyszukiwarek internetowych to komplementarny sposób na zwiększenie konwersji, ale warto powierzyć to zadanie specjalistom z tego zakresu. Nie ma wątpliwości, że wykorzystanie wielu metod i platform przekazu przynosi wymierne korzyści. Można się spodziewać, że integracja kanałów będzie postępować i stanie się nieodłącznym elementem każdej strategii marketingowej.